22 055 läst ·
36 svar
22k läst
36 svar
Hålla nere kostnaderna för dränering
Jag vet inte vad du tror om egenföretagare, men jag debiterar maximalt (inkl moms) ca 10 000kr/dag, d.v.s. lite drygt 200 000kr/månad om det är heltid. Har nog bara varit uppe på den nivån nån månad eller två när det varit extremt mycket jobb.M Marcussjogren skrev:
Sedan har jag massa saker som jag måste göra som jag ej kan debitera kund direkt (som motiverar den höga timkostnaden), så i praktiken är det väldigt långt under 200 000kr/månad som snitt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
I texten som påbörjade diskussionen om skatt så stod det 80% av vinsten och momsen lär knappast vara en del av vinsten.B BSOD skrev:
Ganska blandat, men inte super lätt, inte heller super svårt. Mest lätt lera. Men även en del stentäta delar. Använde spettet för det då. Senare har jag skaffat mig en liten batteridriven billingsmaskin och en korphacka. Det går grymt fort att få upp delar där stenarna ligger tätt.G Ganescha skrev:Detta va det bästa jag hört!! Riktigt jäkla grymt! Vilka markförhållanden hade du? Ren jord eller sand är en sak men är det mycket sten då blir det jäkligt jobbigt. Själv skulle jag nog också kunna tänka mig att göra det själv men med den enorma mängden sten i block så blir det nog för tungt för ryggen!
Grävde poolen nu i sommras.När jag kom ner en bit blev de betydligt hårdare. Botten var runt 1.7 under marknivå, och där var de hårt. Behövde billings maskingen för att luckra upp jorden. Men med den gick de fort.
Kan säga att så djupt ner hade nog en minigrävare fått problem med.
Billings maskingen fungera som borrhammare med. Så om jag träffa på en stor sten så är de bar att bita till sten borr och sätta en kil och och drämma till med släggan. (eller tja, de är ju ganska tungt arbete ändå)
Men överlag kan jag nog säga. Göra de första hålet ner är tyngst, efter det går de fort och är faktiskt helt okej arbete. Jag skulle nog säga att i princip kan man nog ta ledigt från jobbet för att gräva och tjäna in hela lönebortfallet på att inte hyra en minigrävare.
Kan tillägga att när jag grävde dräneringen så grävde jag ganska brett med lutning innåt, ungefär 60cm brett på ytan, sedan grävde jag aldrig under grunden heller. Eftersom grunden på huset är från mitten av 1800-talet och består av bumlingar skulle gräva med maskin inte riktigt vara smidigt ändå. Sedan grävde jag 2 meter i taget och la i duk och fylde i en sektion i taget så aldrig mer än 1/3 av sidan av huset var exponerad.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det kan inte bli någon lön av det?B BSOD skrev:Jag vet inte vad du tror om egenföretagare, men jag debiterar maximalt (inkl moms) ca 10 000kr/dag, d.v.s. lite drygt 200 000kr/månad om det är heltid. Har nog bara varit uppe på den nivån nån månad eller två när det varit extremt mycket jobb.
Sedan har jag massa saker som jag måste göra som jag ej kan debitera kund direkt (som motiverar den höga timkostnaden), så i praktiken är det väldigt långt under 200 000kr/månad som snitt.
20 000 i material är ju inte helt otänkbart på ett projekt för 100 000:-. Då har du 22 000:- kvar till lön. Sen har du lite bil, prylar, lokaler osv så är vi snart nere på 2x 10000:- ut i lön.
Det kan inte vara någon bra business i det?
Jobbar själv på ett markentreprenadföretag och har gjort en hel del dräneringar, som vanligt är det bästa rådet att prata med folk som kan, och inte bara en utan flera. Om det verkar rimligt att gräva själv med hyrd grävare så absolut, men har man inte kört grävare förut så kommer det vara ett tufft övningsprojekt beroende på lutning, utrymme, djup, grejer i backen som kablar och rör. Kanske berg? Trångt under takfoten? Det som är snällast mot nerverna är att ta in offerter, välja en entreprenör och sen betala vad det kostar. Få en kunnig att hjälpa till med att läsa offerterna. Den som är 20 000 billigare än alla andra innehåller nog friskrivningar från diverse problem så om det behöver t.ex göras undergjutningar eller sättas brunnar kanske de blir extra för dig. Du kan erbjuda dig att vara grovis åt maskinisten själv och därmed slippa betala för en grovis (3-400 kr/tim?) men det innebär ju att du måste vara ledig från ditt jobb = inkomstbortfall och en lortig jobbsemester. Om du har pengarna till att betala för att få det gjort av yrkesmän föreslår jag att du gör det. Har du däremot inte pengarna får du förstås titta på billigare alternativ.
Köpte en billig minigrävare eftersom jag skulle dränera och hade en del andra projekt på gång den har funkat kanon och är så användbar att den inte kommer säljas typisk bra att ha grej. Ingen risk att det är så hårt i baken att en minigrävare inte klarar gräva med tandad skopa. Att handgräva är inget alternativ för mig det är alldeles för tråkigt då lejer jag hellre nån med maskin
Klicka här för att svara