1 838 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Få bort vatten från källarväggen?
Hej på er!
Vi har nyligen köpt ett hus.
Redan nu har jag en fråga. Huset är från 1952 och har källare som grund.
Besiktningsmannen menade på att dränera om får inte en större effekt då källaren är i väldigt bra skick, trots originaldränering från 52.
Däremot så ”lutar” marken mot huset på alla sidor och vatten rinner mot huset och källarväggen.
Utan att dränera om vad kan ni rekommendera för åtgärd att få bort vattnet från källarväggen?
Jag har asfalt på ena sidan huset, stenplattor på andra, jord på den tredje samt garagenedfart på den sista.
Jag har bifogat en överdriven, men väldigt pedagogisk bild
Med vänlig hälsning:
Stefan
Vi har nyligen köpt ett hus.
Redan nu har jag en fråga. Huset är från 1952 och har källare som grund.
Besiktningsmannen menade på att dränera om får inte en större effekt då källaren är i väldigt bra skick, trots originaldränering från 52.
Däremot så ”lutar” marken mot huset på alla sidor och vatten rinner mot huset och källarväggen.
Utan att dränera om vad kan ni rekommendera för åtgärd att få bort vattnet från källarväggen?
Jag har asfalt på ena sidan huset, stenplattor på andra, jord på den tredje samt garagenedfart på den sista.
Jag har bifogat en överdriven, men väldigt pedagogisk bild
Med vänlig hälsning:
Stefan
Uppfattar dig som att du har hyffsat hårdjorda ytor runtom men felar på lutningen.
Man skulle kunna fälla in markränna.
Byggmax har ett system som man kan bygga på och vidare med som inte är tokdyrt.
Koppla sedan på detta på dagvatten eller led bort det beroende på förutsättningarna.
Man skulle kunna fälla in markränna.
Byggmax har ett system som man kan bygga på och vidare med som inte är tokdyrt.
Koppla sedan på detta på dagvatten eller led bort det beroende på förutsättningarna.
Helt rätt!D09 skrev:
Jag har asfalt på husets ena sida, stenplattor på andra, blomjord (utan blommor) på tredje sida samt garagenerfart på sista sidan.
Jag ska definitivt kika på markrännan du tipsar om!
En liten följdfråga.
På den sidan det är jord kan man fylla upp med stenar och sedan hälla cement mellan stanarna?
Eller rent av en cementramp som lutar ifrån huset?
Fundrar i så fall att göra så även på sidan med asfalt, skära upp och lägga ner sten med cement mellan springorna.
På den sidan det är jord kan man fylla upp med stenar och sedan hälla cement mellan stanarna?
Eller rent av en cementramp som lutar ifrån huset?
Fundrar i så fall att göra så även på sidan med asfalt, skära upp och lägga ner sten med cement mellan springorna.
Redigerat:
Klicka här för att svara