1 627 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Platta på mark - gräva ut för att grusa
Bor i hus byggt 74. Platta på mark.
I samband med fasadrenovering vill jag göra mig av med rabatterna runt huset. Vill ha grus närmast huset och ca 50 cm ut från huskroppen.
Vilket arbete behöver jag göra? Hur djupt ska jag gräva bort jord? Markduk för att förhindra växter nedifrån? Tänker mig ha svarta frigolitlådor (blomlådor) på ett par ställen på gruset.
I samband med fasadrenovering vill jag göra mig av med rabatterna runt huset. Vill ha grus närmast huset och ca 50 cm ut från huskroppen.
Vilket arbete behöver jag göra? Hur djupt ska jag gräva bort jord? Markduk för att förhindra växter nedifrån? Tänker mig ha svarta frigolitlådor (blomlådor) på ett par ställen på gruset.
Gjorde detta för ett antal år sen när vi flyttade in.
Jag grävde ner till och förbi längst ner på grunden. Då kom jag till sand typ det dom gjutit grunden på.
Sen la jag duk och fyllde på med grus.
Först bytte jag rasskyddet också eller vad man ska kalla det då det var kork runt plattan som var totalt uppätet av gräs och jord.
Jag grävde ner till och förbi längst ner på grunden. Då kom jag till sand typ det dom gjutit grunden på.
Först bytte jag rasskyddet också eller vad man ska kalla det då det var kork runt plattan som var totalt uppätet av gräs och jord.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kanske passa på att isolera kanten på plattan när du ändå är där och grejar?
Ok låter som jag trodde. Tack.T TheGame skrev:Gjorde detta för ett antal år sen när vi flyttade in.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Lägre energiförbrukning och varmare golv om du inte har golvvärme. Dessutom kan cellplast vara billigare än grus. Jag hade lagt dit isolering i den mån det ser okej ut.
Klicka här för att svara