Hej
Går det ens att ha både radonsug, som är tänkt att skapa undertryck, och en anslutning till dagvattennätet? Dagvattennätet har rör till brunnarna i gatan så suger jag i radonslangen som, ligger nära dräneringsslangen så torde undertrycket utebli och luft sugas in från närmsta gatubrunnsgaller.
Tänker jag rätt?
Jag kan således inte få undertryck om jag tänkte dränera med anslutning till dagvattennätet...
Om jag ansluter dagvattennätet till dränering på ena sidan, eller runt hela huset, och sätter radonsugen på andra sidan eller i mitten av huset blir det då en bra lösning?
Jag får då värmd luft vintertid och avkyld luft som tappat fukten i dagvattenledningen sommartid som kommer att ventillera under min betongplatta och därmed ventillera ut de radon som finns där även om jag inte lyckas ha undertryck under plattan.
Mvh
Karl
Går det ens att ha både radonsug, som är tänkt att skapa undertryck, och en anslutning till dagvattennätet? Dagvattennätet har rör till brunnarna i gatan så suger jag i radonslangen som, ligger nära dräneringsslangen så torde undertrycket utebli och luft sugas in från närmsta gatubrunnsgaller.
Tänker jag rätt?
Jag kan således inte få undertryck om jag tänkte dränera med anslutning till dagvattennätet...
Om jag ansluter dagvattennätet till dränering på ena sidan, eller runt hela huset, och sätter radonsugen på andra sidan eller i mitten av huset blir det då en bra lösning?
Jag får då värmd luft vintertid och avkyld luft som tappat fukten i dagvattenledningen sommartid som kommer att ventillera under min betongplatta och därmed ventillera ut de radon som finns där även om jag inte lyckas ha undertryck under plattan.
Mvh
Karl
Det blir inget bra att gå direkt ut med detta , du måste då ha ett vattenlås mot gatan för att få undertryck i dräneringen , annars suger du bara ur kommunens rör ,
En dagvattenbrunn för stuprör och dränering , i den en fläkt som suger , men vattenlås på flera ställen måste till , såsom från stuprör och ut mot gatan
En dagvattenbrunn för stuprör och dränering , i den en fläkt som suger , men vattenlås på flera ställen måste till , såsom från stuprör och ut mot gatan
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror jag funnit en lösning
Dagvattnet går in på en låg nivå, en bra bit under cellplasten. Där placerar jag en golvbrunn med luktstopp.
Golvbrunnen kommer vara torr varvid den fjäderbelastade packningen kommer sluta tätt.
Sänker jag trycket under källaren så tror jag att flödet genom luktstoppet blir lågt eller helt uteblir.
Jag har således fixat en möjlighet för dräneringsvattnet att rinna ut i dagvattennätet om det nu skulle stiga till denna nivå.
Det gör det i normalfallet inte för jag har en dräneringspump som är belägen ännu längre ner.
Skulle det bli 100årsregn så räknar jag med sisådär 100 l i minuten. Det skulle kunna komma in vatten bakvägen då luktstoppen då blir full med vatten under och öppnar. Inte bra. Därför behövs en backventil som hindrar vatten att gå baklänges till min golvbrunn i källaren.
Dräneringspumpen är påkopplad nedströms backventilen. Dräneringspumpen ska ha en backventil dem med.
Det blir lite omständigt men på detta vis kan jag ha undertryck i källaren samtidigt som jag har strömavbrottsdränering i källaren och minimerat risken för översvämning pga högt vattenstånd i gatan och/eller stort flöde från taken.
Dagvattnet går in på en låg nivå, en bra bit under cellplasten. Där placerar jag en golvbrunn med luktstopp.
Golvbrunnen kommer vara torr varvid den fjäderbelastade packningen kommer sluta tätt.
Sänker jag trycket under källaren så tror jag att flödet genom luktstoppet blir lågt eller helt uteblir.
Jag har således fixat en möjlighet för dräneringsvattnet att rinna ut i dagvattennätet om det nu skulle stiga till denna nivå.
Det gör det i normalfallet inte för jag har en dräneringspump som är belägen ännu längre ner.
Skulle det bli 100årsregn så räknar jag med sisådär 100 l i minuten. Det skulle kunna komma in vatten bakvägen då luktstoppen då blir full med vatten under och öppnar. Inte bra. Därför behövs en backventil som hindrar vatten att gå baklänges till min golvbrunn i källaren.
Dräneringspumpen är påkopplad nedströms backventilen. Dräneringspumpen ska ha en backventil dem med.
Det blir lite omständigt men på detta vis kan jag ha undertryck i källaren samtidigt som jag har strömavbrottsdränering i källaren och minimerat risken för översvämning pga högt vattenstånd i gatan och/eller stort flöde från taken.
Här kommer skissen.
Det ser ut som att det är bakfall och vattenlås på ledningen, det är det ej det är en 3dimensionell bild för ledningen som letar sig fram i dalarna i det handspräckta berget. Denna brunn sitter långt ner under plattan. Det är luktstopp i ventilen i golvbrunnen så är det torrt där så är den stängd. Skulle det blir kraftigt regn så hanterar backventilen det så jag inte får in regnvattnet i källaren.
Beklagar men bilden är vriden 90 grader. Jag lyckades inte vrida den rätt.
Det ser ut som att det är bakfall och vattenlås på ledningen, det är det ej det är en 3dimensionell bild för ledningen som letar sig fram i dalarna i det handspräckta berget. Denna brunn sitter långt ner under plattan. Det är luktstopp i ventilen i golvbrunnen så är det torrt där så är den stängd. Skulle det blir kraftigt regn så hanterar backventilen det så jag inte får in regnvattnet i källaren.
Beklagar men bilden är vriden 90 grader. Jag lyckades inte vrida den rätt.
Har du en pumpgrop för drän och dagvatten längre ned ut till gatan så får du inget från deras avloppslukt , det är bra , då kan det inte sugas baklänges
Men hur är det med det andra , hänger inte riktig med ,
Din golvbrunn går väl tillsammans med övrigt avlopp direkt ut till gatan och en avloppsvent upp på taket
Men hur är det med det andra , hänger inte riktig med ,
Din golvbrunn går väl tillsammans med övrigt avlopp direkt ut till gatan och en avloppsvent upp på taket
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
