Sambon säger att i ett hus han bodde i (platta på mark) så fick man enligt samfälligheten INTE dränera tomten. Men han kommer inte ihåg varför. När kan det vara befogat att ha en sådan strategi (i ett standard villaområde)?

Förmodligen hade det med marken att göra och inte huset. Dränering bör alla hus ha.

Man kanske inte har något fungerande dagvattensystem så man vill inte att folk skickar iväg sitt vatten till grannarna eller i vanliga avloppet?

Sannolikt så handlade det inte om att inte få dränera, men att man inte får skicka iväg vattnet från tomten. Det går att ordna dränering av huset ändå.

Men som en lite amatörmässig (från mig) tänkbar förklaring så skulle någon kunna mena på att dränering på en tomt sänker grundvattennivån. Om då marken är av känsligt material, som lera, så kan en grundvattensänkning ge sättningsskador i grannhusen.

Jag har inte hört talas om att man har sådana regler och jag tvivlar på att någon formellt juridiskt skulle kunna hindra en granne att dränera för att det kan skapa sättningra på min tomt.

Jag vet att kommunen ibland väljer "grävningsfria" metoder för att dra avloppsrör, så som att trycka fram rören mellan brunnar. För att grävningen orsakar en grundvattensänkning, som kan skada husen i närheten.

Lite ledtrådar, tack! Tyckte det lät så himla märkligt

Står hus på träpålar i lera så kan dessa pålar stå oerhört länge så länge de står i en fuktig, syrefattig miljö. Sänks grundvattnet ruttnar pålarns dock. Känns inte riktigt som ett sannolikt problem i ett vanligt villaområde, och inget jag känner till att man skulle kunna förbjuda specifikt, men att påverka grundvattnet finns det väl rätt mycket olika regler om i miljöbalken, så varför inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.