Vi renoverar källaren. Det finns ett hål i källarväggen där det har varit en kulvert till ett fd garage. Vi vill nu sätta igen hålet, men är osäkra på hur vi bäst går tillväga.

Vad ska vi fylla hålet med så att vi sedan kan putsa väggen?

Hål i källarvägg där en gammal kulvert har varit, omgivet av rör och en pump, behöver igenmurats och putsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för material i kulverten? Lite svårt att se det på bilden. Vad är väggen framför putsad med?

Det ser ut som ett betongrör, mörkgrått. Vi vet inte vad väggen är putsad med. Vi vet bara att husets förra ägare jobbade på Skanska och fick sitt material därifrån.

Delvis synligt mörkgrått betongrör med ojämnt putsad vägg, möjliga byggmaterial från Skanska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till cementrör finns det färdiga lock, med lite tur finns det ett som passar. Se denna länk:
https://www.nystromscement.se/produkter/ror-brunnsringar/lock-ej-koerbara/
Sedan får ni laga i lite med bitar av lecasten t.ex., och avsluta med puts. Väljer ni kalkbruk behöver ni inte fundera så mycket på vad den gamla putsen innehåller. Det finns andra som är betydligt kunnigare på murning än vad jag är på Byggahus, de kanske har bättre förslag.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Är väll knappast någon expert på att mura, men har med tiden fått sätta igen rätt många hål i mina egna källarväggar.

Jag hade huggit till en bit leca som passar lite glappt i hålet och går att trycka in sådär 10-15cm och murat fast den i röret så den hamnar ca 10mm innanför den färdiga väggen. Sedan hade jag fyllt upp det djupare området rund den nu fastmurade leacpluggen med murbruk och småbitar av leca eller tegel till ungefär 10mm innanför färdig vägg. Slutligen hade jag putsat klart alltihop.

Jag kör oftast med C-bruk. Enligt boken är det inte alltid rätt, men i praktiken brukar det fungera bra.

A och O för att få till sådant här om man är ovan är att inte göra allt på en gång. Det leder alltid till att all puts rasar ner lagom när man drar det sista draget. Det är därför jag föreslår att ni börjar med att mura fast en plugg i röret först som också får sätta nivån för det ni fyller upp resten av ytan ikring hålet med. När pluggen sitter fast så är det lätt att fylla utrymmena ikring med murbruk och lecabitar. Låt det i sin tur hårdna innan ni putsar klart.

För att få till övergången till gamla väggen så brukar en kalkkvast vara bra. Men det går att få till med vilken större pensel som helst om man bara ska göra det en gång. Vänta sådär en halvtimme efter att ni lagt på sista putsen och dra sedan en pensel doppad i vatten över ytan och en liten bit ut på gamla väggen tills strukturen ser bra ut.

Innan ni börjar, se till att plocka, krafsa, knacka och dammsuga bort allt löst. Vattna sedan, gärna flera gånger med 10-15 minuter mellan gångerna.

Har ni inte en fogslev så skaffa det. Oumbärligt verktyg när murbruk ska pillas in i trånga springor.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tackar så mycket för detaljerade instruktioner. Så får det bli. Vi kör dock med hydrauliskt kalkbruk.

Ni har inte lite gamla tegelstenar liggande som ni kan mura med? Det är lätt att dela dem i mindre delar så att de passar.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.