Vi har isolerat om våra golv i vår sommarstuga (1966) som står på plintgrund. Tidigare var det kutterspån i isoleringen och den luktade starkt av impregnering som dessutom visade sig vara giftig. Det drog dessutom rakt upp då den var långtifrån tät. Nu har vi tätat med ny blindbotten, cellplast, gullfiber och sen ångspärr under parketten.
Min fråga är om det kommer att bli problem med ett mycket tätare golv eftersom grunden kommer att bli kallare och därmed skapas mer kondens?
Det är redan en dålig lukt i grunden, som av fuktig jord. Jag planerar att få bort jorden och lägga på plast och cellplast för att grunden ska hålla sig varmare. Vad tror ni om den lösningen?
 
Vad för ångspärr har ni lagt? Foam golvtillverkaren rekommenderar eller plastat in hela tät? Normalt lägger man aldrig plast i golvet, kan bli problem som jag förstår det.
 
  • Gilla
Bose1 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad för ångspärr har ni lagt? Foam golvtillverkaren rekommenderar eller plastat in hela tät? Normalt lägger man aldrig plast i golvet, kan bli problem som jag förstår det.
Jag tror byggplast + foam. Som jag förstått det ska man ha en ångspärr under lagret närmast ”värmen” eftersom den största fukten kommer från huset.
 
Ja men det gäller väggar och tak i nybyggda heltäta hus. Då det oftast finns ett mekaniskt ventilationssystem som suger upp. Fukt/värme stiger sällan nedåt ;)
 
Du har helt rätt. Det är inte riktningen på ytan som är viktig. Efter som du har luft under golvet blir det mer som en vägg. Du bör ha en fuktspärr på insidan. Det är i vilket fall som helst inte fel att ha det. Fukt bryr sig inte om riktning.
 
H
jag förstår inte frågan, vad är det du undrar?
kan du ta de en gång till
 

Bästa svaret

H
ska försöka svara sen får du rätta mig om jag förstått ditt fall fel.
just eftersom de är en sommarstuga så är problemen ännu mer påtagliga för jag antar att den kallställs vissa delar av året?

problemet är att du har isolerat bjälklaget i din plintgrund och där med försämras förhållanden i din plintgrund.

de du kan göra för förbättra är att placera ut en diff. plast på marken med underliggande makadam och sand.
Detta förhindrar kapilärrstigning av fukt samt att markfukt når plintgrunden och kyls av och höjer RF i grunden.

Avfuktare är ingen ide att använda i en plintgrund, blir ju lite att elda för kråkorna.

man kan även använda sig av cellplast för att reglera temperaturen i plintgrunden. Denna ska då läggas uppe på diff. plasten.
Får absolut inte monteras på undersida bjälklag då kommer du få mer problem än du hade innan med mögel och röta. (detta gäller självklart diff. plasten med den får absolut inte monteras på undersida bjälklag.)
 
Set känns som att du blandar ihop plintgrund och torpargrund. Du kan i princip inte påverka temperaturen i en plintgrund. Har man en plast på marken kvittar det om det är kapilärbrytande under eller ej. Hur mycket det påverkar i en plintgrund vet jag inte. Men det är definitivt ingen nackdel att minska fukten från marken.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Set känns som att du blandar ihop plintgrund och torpargrund. Du kan i princip inte påverka temperaturen i en plintgrund. Har man en plast på marken kvittar det om det är kapilärbrytande under eller ej. Hur mycket det påverkar i en plintgrund vet jag inte. Men det är definitivt ingen nackdel att minska fukten från marken.
njä makadam under plasten är det absolut bästa.
då vet man att de inte finns något organiskt material som kan mögla och ingen fukt som transporteras upp.
sedan ska plasten överlappas rejält och helst även tejpas. (måste tejpas om du inte har makadam)

men de absolut bästa man kan göra med en plintgrund är att göra om den till en krypgrund.
 
H hul skrev:
ska försöka svara sen får du rätta mig om jag förstått ditt fall fel.
just eftersom de är en sommarstuga så är problemen ännu mer påtagliga för jag antar att den kallställs vissa delar av året?

problemet är att du har isolerat bjälklaget i din plintgrund och där med försämras förhållanden i din plintgrund.

de du kan göra för förbättra är att placera ut en diff. plast på marken med underliggande makadam och sand.
Detta förhindrar kapilärrstigning av fukt samt att markfukt når plintgrunden och kyls av och höjer RF i grunden.

Avfuktare är ingen ide att använda i en plintgrund, blir ju lite att elda för kråkorna.

man kan även använda sig av cellplast för att reglera temperaturen i plintgrunden. Denna ska då läggas uppe på diff. plasten.
Får absolut inte monteras på undersida bjälklag då kommer du få mer problem än du hade innan med mögel och röta. (detta gäller självklart diff. plasten med den får absolut inte monteras på undersida bjälklag.)
Tack för svar!
Det är precis så här jag har tänkt göra. Det är hyfsat med utrymme under huset så det får plats både plast och cellplast och ändå bibehålla en lagom luftspalt.
Vi kallställer inte huset utan försöker hålla en temp på 16 grader minst året om med luftvärmepump.
 
H
K Karin Fagerlund skrev:
Tack för svar!
Det är precis så här jag har tänkt göra. Det är hyfsat med utrymme under huset så det får plats både plast och cellplast och ändå bibehålla en lagom luftspalt.
Vi kallställer inte huset utan försöker hålla en temp på 16 grader minst året om med luftvärmepump.
OK, då har du bra förutsättningar.
Viktiga är att bibehålla luftspalten som du nämner, den är A & O i ditt fall.

men skulle göra enligt följande:
  • bort med allt organiskt material samt fuktig jord
  • på med makadam/sand
  • på med diff. plast med överlapp och tejpade skarvar
  • på med cellplast.
säkerställ luftspalten finns kvar och absolut inga täta skikt mot bjälklaget.
låter som du är påläst så du kommer nog lösa de fint
 
H hul skrev:
OK, då har du bra förutsättningar.
Viktiga är att bibehålla luftspalten som du nämner, den är A & O i ditt fall.

men skulle göra enligt följande:
  • bort med allt organiskt material samt fuktig jord
  • på med makadam/sand
  • på med diff. plast med överlapp och tejpade skarvar
  • på med cellplast.
säkerställ luftspalten finns kvar och absolut inga täta skikt mot bjälklaget.
låter som du är påläst så du kommer nog lösa de fint
Tack! Det låter som en bra plan. Blir lite bökigt att få bort jorden, hade gärna gjort det innan vi stänger golvet men den jäkla tjälen gör att jag inte kan ta jorden .
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.