Har ett hus utan källare som ursprungligen var byggt med torpargrund men som sedan ca 10 år sedan har gjuten platta på mark. Jag misstänker att huset inte är dränerat.

Jag har på två stället grävt ca 60 cm djupt och 70 cm ut från fasaden men hittar ingen dränering. Kan jag utgå från att det inte finns någon dränering eller bör jag gräva ännu djupare eller ännu längre ut från huset?

På vilket djup och på vilket avstånd från fasaden är det rimligt att hitta eventuell dränering?

Tacksam för svar!

S
Hur djupt ligger plattan , samt vilken jordmån är det , jordmånen är viktigast , genomsläppligt eller inte
Normalt 20 cm under plattan djup och ca 10-20 cm ut
Stuprörsvatten bort från huset min 3 meter om inte marken lutar mot det , då bör det rörläggas helt förbi huset

S skutten11 skrev:
Hur djupt ligger plattan , samt vilken jordmån är det , jordmånen är viktigast , genomsläppligt eller inte
Normalt 20 cm under plattan djup och ca 10-20 cm ut
Stuprörsvatten bort från huset min 3 meter om inte marken lutar mot det , då bör det rörläggas helt förbi huset
Här är lerjord. Skulle gissa att plattans underkant ligger ungefär i höjd med marken, plus/minus ett par cm.

S
Lera på både gott och ont , släpper inte igenom vatten åt något håll
Plattan är väl lite djupare , plattor brukar vara 20 - 30 cm tjock , har du märkt någon fukt eller så .
Det man ska göra är att få bort stuprörsvattnet från närheten av huset

Man har troligtvis inte gjort en platta på 20-30 cm till en villa gissar på drygt 10 cm men naturligtvis mera i voten om det finns nån.

Om plattan ligger ovanpå marken är det inte alls osannolikt att det inte finns några dräneringsrör nergrävda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.