Hej

Lite osäker på om mitt ämne hamnar rätt nu. Men vårt framtida bostadshus, byggt 1910, har en rejäl sättning mellan de två skorstenarna. Golvet på plan ett och två lutar vid den ena murstocken. ca, 1,5 meter i en halvcirkel bort från murstocken. Skillnaden är 3 cm på ca 130 cm på våning 1. Något mindre på andra våningen men även dörrarna som sitter vid murstocken på andra våningen är svåra/omöjliga att stänga.

Jag tänker att sättningen borde ha avstannat och inte innebära någon fortsatt risk men vi ska renovera så man vill ju vara säker så man inte behöver göra något sedan. Vi är lika rädda att skada huset om vi rätar upp det. Det ser ut lite i krypgrunden som om man har försökt stötta upp med en tvärs bärande balk på fundament. Kanske hindrar den fortsatta problem och man får leva med läget nu (vill inte plocka upp golven och räta upp för kosmetiska skäl).

Någon som har kunskap eller erfarenheter?
Mim

Om sättningen har avstannat och murstocken inte är skadad så borde det gå bra att låta det vara tror jag.
Man kan ju ta loss och sätta in karmarna på nytt så dörrarna går att stänga.

H heimlaga skrev:
Man kan ju ta loss och sätta in karmarna på nytt så dörrarna går att stänga.
Hur menar du? Hur gör jag ngn skillnad? Hyvla någonstans? Jacka ur dörrhålet?

Det borde finnas lite marginal mellan karmen och hålet i väggen. I så fall räcker det att ta lös karmen, palla upp/väga av under tröskeln och sätta in karmen igen.
Finns det inte plats så får man såga lite i över- eller nederkant av hålet.

Dörrar och karmar kan vara ganska tunga och otympliga jämfört med moderna motsvarigheter, så ett tips är att när karmen är lös så ställer man den på golvet och sätter in dörren. Sen kollar man att det är lagom springa runtom och skruvar några diagonala stag i karmen så att den håller rätt form när man sätter in den igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.