Har planerat i typ ett år på en attefallsstuga på tomten, betalat för bygganmälan, haft grävmaskin, 2 lastbilar med grus. Men senaste månaden har jag funderat om jag inte ska bygga allt jag ska ha i stugan i en del av ladgårn som står på tomten istället. Och just nu så lutar det åt att jag ska göra det istället. Lagårn är ca 8m bred och väldigt lång. Jag tänker att jag ska använda ca 5m av längden till detta, så 8x5 = 40kvm + ett halvloft.

Idag så står lagårn i stort sett på marken, det är stockar som går tvärs över, som lagårn står på. Min tanke är att jag ska försöka komma upp en bit i luften så man inte får problem med röta i stockarna som ligger längst ner.

Har hört att det inte är ovanligt att man kan bygga på detta sätt, tror det är relativt lerig mark här och att tex betongblock skulle sjunka ner och därför har man löst det med stockar istället.

Vad bör jag göra, bör jag försöka få upp den från marken ? Hur skulle man göra i så fall ?
Så här ser det ungefär ut nu:
3D-modell av en träkonstruktion för en ladugård med takstomme och planerat halvloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att man skulle urholka alla vertikala/diagonala "stockar" och sätta in en stor regel typ 45x220 och palla upp den med grus och betongblock:
3D-modell av en ladugårds stomme som visar träregelverk inklusive takstolar och grund på block.
Skapa konto

Och sedan ta bort allt nedanför det:
3D-modell av ett trästommeskelett för en ladugård upplyft på betongblock.
Skapa konto

Om jag nu skulle komma så långt att få upp den från marken så har jag en del följdfrågor.
Om man vill regla om och ta bort stockarna som är där, bör man regla ända upp till taket eller ska man bara regla upp till mitten:
3D-modell av en trästomme för en byggnad upplyft på betongblock, med synliga reglar och takstolar.
Skapa konto

eller till taket:
3D-modell av en ladugårdsstomme upphöjd på betongblock, visar reglar och takstolar.
Skapa konto

Från golv till nock är det ca 5m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.