Vi köpte vårt hus för 7år sedan. Enligt förra ägaren var det relativt nydränerat (så nytt så det var med en bild i prospektet). Det var en hel del putssläpp på väggarna men det skulle ha skett före dräneringen.Nu när vi äntligen fått tummen ur och spacklar väggar o golv i källaren märker vi att det är fuktigt i två hörn i ett rum, se bild. Vi grävde sedan utanför, egentligen för ny källartrappa men passade då på att kolla dräneringen. Då visade det sig att det står vatten ett par cm ovanför röret. Höjden på röret verkar vara ca 15cm under golvnivå. Fallet väges av med laser och det är19cm på 15m. När vi spolar röret visade det sig vara stopp på vägen till brunnen men efter ett tag löstes det upp. Problemet är att vattnet står fortfarande kvar nästan till ovankant på dräneringsröret.
Mina två frågor är varför rinner det inte bättre efter spolningen? Och skulle man kunna få ersättning i efterhand för felaktigt utförd dränering, dolt fel? Har för mig att den gäller i 10år efter försäljning. Hur skulle ni gå till väga?

• Källarhörn med fuktskador på väggen, spackel och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd mark som visar vatten nära dräneringsrör och grus, tecken på potentiellt dräneringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån svacka nånstans på vägen.
Ni går nog undersöka

Dolda fel fungerar inte att man ska få nån ersättning pga fel det är mer komplex än så, det handlar om hur ni skulle tycka att det var värt om felet var kännt.

Sen kan jag tycka att efter 7 år jaga dolda fel känns lite småaktigt, det är erat hemsom ni förmodligen bott in er i och lärt känna det mesta av, ta tag i problemen som uppstår ist för att jaga syndabockar.

S
Ingen bra nedförsbacke på dränröret , är en kulle under någonstans då står vattnet kvar längre uppsröms

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.