GomorronYxskaft
Hej,

Har inredd källare med mineralull och gips direkt på grundmuren lecablock. Det är rel fuktighet 70-99% innanför gipsen på sina ställen. 40-50% rel fukt i källaren. Avfuktare med undertrycksfläkt i källaren igång. Jag har precis fogskummat igen två gluggar som gick utifrån in med uteluft bakom gipset. Men det är fortfarande kalla partier vid exempelvis syll eller ovan syll och vid elskåp i grundmuren. Jag tänker att den kalla fuktiga luften kommer in och kondenserar emellanåt?

Är det lurigt att fogskumma alla håligheter som blåser in fukt?

Grundmuren är 2 meter ovan mark och det verkar vara hyffsad isolering på utsidan under mark. Hus på berg med sluttning men denna vägg är på nedersta sidan så borde dräneras naturligare. Andra sidan huset är grundmuren bara 30 cm ovan mark men inte lika illa och ingen invändig isolering alls.

Redigerat av moderator:
GomorronYxskaft GomorronYxskaft skrev:
Jag tänker att den kalla fuktiga luften kommer in och kondenserar emellanåt?
Det är vattenångan som är bunden i luften som kan kondensera, dvs bli vatten. Kall luft innehåller ytterst lite vattenånga och leder därför inte till kondensering. Den mesta kondens uppstår då varm inneluft möter en kall yta. Kall uteluft kan givetvis hjälpa till att kyla ner. Relativ luftfuktighet är ett mått på vattenånga som är bunden i luften, dvs innan den kondenserat.
Du behöver göra en mycket mer noggrann beskrivning av hur källaren är byggd, inte minst med dimensioner på materialen, för att kunna få vettiga svar.

GomorronYxskaft
Tack för svar justus. Jag tog några foton kanske blir tydligare då. Jag funderar på att foga igen alla springor och hål med skum och lim.

• Bild av ett fönster med synliga springor vid karmen, isolering som syns och en termometer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild på husgrund med synliga springor och hål i behov av fogning och reparation.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion och isoleringsmaterial med synliga springor som behöver fogas.
    Skapa konto
  • Taköverhäng och fönsterkarm med synliga springor och hål som behöver fogas igen.
    Skapa konto
  • Närgränsad bild av springor mellan väggisolering och träreglar i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Bild på ett hörn av ett hus där vitmålade träpaneler möter en betonggrund, med tydliga springor och hål nära marken.
    Skapa konto
  • Bild på springor i fasaden där taket möter väggen, kan tänkas behöva fogning.
    Skapa konto
  • Sprickor och mellanrum längs kanten där ett träbjälklag möter betongvägg, behov av tätning.
    Skapa konto
  • Hörn där en dörrpost möter en vägg och golv, med synliga springor och hål som behöver fogas.
    Skapa konto
  • Gul isolering mellan träbjälkar med synliga springor och hål samt isoleringsskum på golvet.
    Skapa konto
Jag tycker dina problem är lite svåra att analysera. Att du har väldigt höga fukttal i speciellt en källarvägg, måste betyda att där är avkylningen utifrån särskilt stor. En lecasten har normalt 25-30 % av den isoleringsförmåga som gäller för mineralull. En vägg med murad lecasten skall vara putsad på båda sidor för att anses tät. Jag skulle vilja veta lite mer. Var ligger huset och när är det byggt? Tjocklek på lecasten samt isolering på insidan? Är det uppreglat med trä? Gärna en planritning om du har tillgång till det.

GomorronYxskaft
2002 på berg. På sina håll blöt tomt dvs rinner från berget ut ur sprickor. Mineralullen är inte många cm. Tror inte grunden är putsad invändig bakom vägg eftersom där det inte är innervägg ser man blocken. Uppreglat på trä men ser ok ut. Finns inga ritningar på huset. Jag tänker att det kommer in luft vid syll.

En otät murvägg ökar absolut nerkylningen. Den skall vara putsad på insidan även om den är uppreglad. Man brukar inte ha så stora problem med murade lecaväggar annars, eftersom de isolerar. Jag tror du får frilägga och göra om den sämsta väggen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.