Jag bor i Frankrike och har 5000 m2 tomt. Det låter ju stort och bra men hälften av tomten är
icke terrasserad. Det är istället en halvporös kalk (på sina ställen) "bergskulle"
Att terrassera denna skulle bli alldeles för dyrt. Det är jättesvårt att komma in med maskiner,
oavsett, jag skulle inte ha råd att göra detta. Jag står just nu och tittar på en av mina kullar.
12 meter bred, 6 meter höjdskillnad, ca 35 graders lutning, gissningsvis.
Min tanke, montera kraftiga staketpinnar i berget samt binda ihop dessa ungefär
som en byggnadsställning/trappa.
Plattformen skulle kunna vara 2 x 2 meter. Då får 2 lastpallar i bredd plats.
dessutom blir det plats att gå och stå. På plattformen skall stå odlingslådor.
bredd 2 meter, sedan smal trädgårdstrappa, till höger nya 2 meter, ny smal trappa, 2 meter plattform osv.
Det bör väl bli 3 eller 4 plattformar i höjd.
Jag har inte räknat så noga än. Visst, det är klart att detta inte blir så vackert. Det går dock att dölja metallen med växter och också fläta pil eller liknande.
Dessutom kommer en odlingslåda att delvis dölja ställningen till nästa. Lite industriell prägel gör heller inget eftersom odlingslådorna kommer att användas till matproduktion. Just nu håller jag på och bygger 30 m2 växthus som skall användas till tomatproduktion. Vi har räknat med att kunna sälja direkt till lokalbefolkningen.
En skylt nere vid infarten, " Tomates directe 2 Euro/kg". En påse i handen-plocka själv..
Inte kommer det att ge några stora pengar, men det kan väl hjälpa till att betala materialkostnaden för växthuset
Jag har ett automatiskt bevattningssystem som fungerade fantastiskt bra.
Film här
Usch, det här blev visst lite långt. Hursomhelst: Hur skall jag bäst gå tillväga för att kunna fästa metallrör i kullen, så att det blir starkt och säkert? jag tänker mig typ kraftiga stängselpålar.
Konceptuell design av trappställningar för odlingsplattformar på en bergskulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hjälp av ett begränsat antal stolpskor och tryckimpregnerat virke borde det vara möjligt att bygga upp enkla terasser. Håll igen på spännvidden så det inte blir så grova dimensioner. Vissa delar av Frankrike har ju utmärkt berggrund, men tydligen inte runt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.