Vi har ett rum i källaren som är förberett för badrum.
Troligen är detta gjort på 70-talet och golvet ej isolerat under, dvs svinkallt på vintern.
Nu tänker vi att vi ska bila ut det gamla golvet, gräva ur och isolera samt gjuta nytt med golvvärme.

Som jag förstått så är väggarna murade med leccablock på golvet, så golvet agerar bottenplatta.
Hur nära ytterväggarna vågar man bila bort golvet utan att riskera sättningar?
Kan det vara ide att köra rummet i två omgångar, så man inte frilägger för mycket på en gång?

Rummet är på tolv kvadrat och har två ytterväggar och två innerväggar.

Ytterväggarna tänkte vi isolera med ytong skivor som muras/limmas, är detta ett bra sätt?

Dräneringen är av bra funktion.

Jag tror att väggarna står på betongsulor och snarare är murade med betonghålsten än lecablock (fast ditt hus kan vara ett gränsfall). Sulorna sticker antagligen ut ca 10 cm utanför väggkanten. Betonggolvet är gjutet i efterhand på en något högre nivå, är ganska tunnt och oarmerat. Var lite försiktig när du bilar och börjar närma dig en vägg.
Helst bör källarväggar isoleras på utsidan med isodrän eller liknande material. Jag har ingen erfarenhet av att använda lättbetong på insidan istället, men det borde kunna fungera.

Denna delen av huset är tillbyggt 74. Det var rätt vanligt att man gjorde så då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.