Håller på att göra en tillbyggnad och kom på en sak som har börjat göra mig lite svettig..
Plattan är gjuten som en vanlig platta på mark 300mm S100 samt 100mm betong, nu till mitt dilemma. Skall ha en modulskorsten på plattan och min konstruktör har missat att rita in förstärkning för denna. Plattan är redan gjuten så att göra något i efterhand är inte lätt. Skorstenen kommer att väga ca 1000kg med en yta på ca 440*440mm. Började att söka på nätet hur stora laster en betongplatta klarar av och det ser ju inte direkt ut att vara till min fördel. Kom då över följande: http://eps-peps.se/pepsdemo/cgibin/peps_ppmip1.py och enligt deras beräkning så har jag en dimensionerande last på 25kN på aktuell yta och det skulle inte vara några problem att montera upp skorstenen. Kan detta stämma? Skall ta det med min konstruktör så han får räkna på det men ville höra med er här på forumet angående ovanstående beräkningsprogram.

1000 kg på 440x440 mm blir ca 49 kPa. Det är långt under betongens tryckhållfasthet men något över den som gäller för cellplast av S100 kvalitet map långtidslaster (40 kPa). Betongens armering måste kunna utjämna skillnaderna. Jag tycker inte du behöver vara sömnlös.

P
Lägg ut en lite tjockare plåtplatta undertill för att sprida ut trycket?

Ja jag får antagligen testa och hoppas. Har tänkt på plåt , dock vet jag inte hur det blir om man använder en plåt. Skorstenen skall nämligen limmas mot betongplattan på första varvet och det kan bli problem om man använder en plåt, får ringa till leverantören och höra vad de säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.