5 717 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Portugisisk smågatsten
Beror på vad du är ute efter.
Ny gatsten har inte den slitna yta som gammal svensk sten har.... och kommer aldrig att få såvida den inte ligger på ett ställe som trafikeras med häst och stålskodda vagnar
och då tar det kanske 50 år.
Portugisisk sten är oftare lite ljusare än svensk granit.
Svensk sten kan skifta i allt från rött till grått och ibland mot det gula hållet.
Du behöver nog inte oroa dig för själva stenkvalitén.
det går väl ca 100 sten/m2 och ditt pris ger 2,75:-/st.
(jag utgår från att stenen är 10x10x10 cm. Det finns även halvsten på marknaden 10x10x5)
Om man bevakar Blocket så kan man komma över gammal svensk gatsten för ca 3,5-5:-/st
Ny gatsten har inte den slitna yta som gammal svensk sten har.... och kommer aldrig att få såvida den inte ligger på ett ställe som trafikeras med häst och stålskodda vagnar
Portugisisk sten är oftare lite ljusare än svensk granit.
Svensk sten kan skifta i allt från rött till grått och ibland mot det gula hållet.
Du behöver nog inte oroa dig för själva stenkvalitén.
det går väl ca 100 sten/m2 och ditt pris ger 2,75:-/st.
(jag utgår från att stenen är 10x10x10 cm. Det finns även halvsten på marknaden 10x10x5)
Om man bevakar Blocket så kan man komma över gammal svensk gatsten för ca 3,5-5:-/st
Redigerat:
Skulle jag hitta gammal svensk gatsten för 3,5-4,5 st så skulla jag hugga direkt. Men behöver över 100kvm och det mesta ligger på 7:- st, dubbla priset. Det drar liksom iväg i kostnad när det är sådana mängder jag behöver. Sen kommer det bli än mer framöver också.
Jo, jag känner till skillnaden på gammalt och nytt och även färgskiftningar på svenskt och importerat. I detta fallet var det just mer stenkvaliteten, att de håller osv, som jag var ute efter. Man får vad man betalar för brukar det heta ...
Jo, jag känner till skillnaden på gammalt och nytt och även färgskiftningar på svenskt och importerat. I detta fallet var det just mer stenkvaliteten, att de håller osv, som jag var ute efter. Man får vad man betalar för brukar det heta ...
Såg nu på Flisbys hemsida att dom räknar 85 sten/m2.
Tja, det beror lite på var du bor kan jag tänka.
Max 5:- är det pris jag skulle betala i Skåne, men frakt till en annan del av Sverige är ju inte gratis.
http://www.blocket.se/jonkoping/Svensk_gatsten_54563677.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Gatsten_54552820.htm?ca=23_10&w=3
Tja, det beror lite på var du bor kan jag tänka.
Max 5:- är det pris jag skulle betala i Skåne, men frakt till en annan del av Sverige är ju inte gratis.
http://www.blocket.se/jonkoping/Svensk_gatsten_54563677.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Gatsten_54552820.htm?ca=23_10&w=3
Redigerat:
Nja, alltså, först pratar du om gammal svensk gatsten med pris från 3,50:- och sedan länkar du till annons med 12-15kvm ny för 5:-/st. Jag behöver som sagt mer än 100 kvm.
Vad gäller "svensk grå" så undrar jag vad det är för något, uppenbarligen inte det man normalt sett menar med svensk som är mer färgad än importerad. Har inte sett något tidigare om "svensk grå". Men varifrån kommer den?
Vad gäller "svensk grå" så undrar jag vad det är för något, uppenbarligen inte det man normalt sett menar med svensk som är mer färgad än importerad. Har inte sett något tidigare om "svensk grå". Men varifrån kommer den?
Jag gjorde ingen ingående undersökning på annonserna utan bara som ett exempel. Man får kanske bevaka under en längre tid för att hitta passande pris och kvalité.
Det finns firmor i bl.a Hässleholm som handlar med gammal sten.
OT Jag köpte ett större parti storgatsten därifrån (Stensättarna AB) (som per kvm blir billigare och snyggare än smågatsten enligt mig) - svårigheten är att hitta stensättare som vill och kan sätta storgatsten snyggt
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:gatsten/hässleholm
Det finns firmor i bl.a Hässleholm som handlar med gammal sten.
OT Jag köpte ett större parti storgatsten därifrån (Stensättarna AB) (som per kvm blir billigare och snyggare än smågatsten enligt mig) - svårigheten är att hitta stensättare som vill och kan sätta storgatsten snyggt
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:gatsten/hässleholm
Vilka länkar har du läst??thomasx skrev:
De 2 jag länkade till var 1200 sten resp stort parti. Pris som jag nämnde är ca pris i Skåne men för lägsta pris får man vara på hugget brukar försvinna snabbt men generellt vid köp av stora partier desto mindre per sten.
Det viktiga är att du får samma sorts sten till din yta, att stenen kommer från samma brott vilket du får när du köper från återförsäljare. Bra pris bara slå till. Köpa duttar på blocket blir bara knasigt när den ska sättas dels färg, slitage men oxå storlek. Köp från samma ställe till hela ytan!
Jo, det har jag redan tänkt påBeGe skrev:
Dock slog mig tanken att man skulle kunna köpa t.ex. 10 % av en svensk "fin" sort och lägga in var tionde sten, det kanske skulle ge lite extra "liv" år ytan
Det kommer inte se bra ut! Aldrig blanda portugis med svensk typ, blir inte bra eftersom portugis har "ingen" naturlig skiftning i färgen o därför passar dessa bäst som enfärgade, "strukturen" är helt annan med. Svensk har ofta färgskiftningar o mer livfull. Att blanda utländsk (portugis, kines, indisk) med svensk är lite av no-no definitivt om den svenska e sliten .
Ska du ha bågar eller? Då skulle du ev kunna sätta var 7 till 10 båge i annan färg ex röd eller svart ( o den måste då oxå vara ny sten dvs ej sliten) Det blir helt okej utseende mässigt
Ska du ha bågar eller? Då skulle du ev kunna sätta var 7 till 10 båge i annan färg ex röd eller svart ( o den måste då oxå vara ny sten dvs ej sliten) Det blir helt okej utseende mässigt
Utseendemässigt är de relativt lika. Portugisen brukar hålla en lite blåare ton. Jag tycker den är väldigt lik gammal svensk granit som inte bryts längre.Faktiskt är det så att den portugisiska granit har något högre kvalitet gällande hållfasthet osv än svensk. Sedan spelar detta mest roll på kantsten ( har nog aldrig sett en Trasig Smågatsten).
Du får absolut inte en sämre sten om du väljer portugisisk.//
Tack för svar! Har du portugisisk själv? Nån bild?P pette skrev:Utseendemässigt är de relativt lika. Portugisen brukar hålla en lite blåare ton. Jag tycker den är väldigt lik gammal svensk granit som inte bryts längre.Faktiskt är det så att den portugisiska granit har något högre kvalitet gällande hållfasthet osv än svensk. Sedan spelar detta mest roll på kantsten ( har nog aldrig sett en Trasig Smågatsten).
Klicka här för att svara