Jag har en rätt bred uppfart som får plats med ca 5 bilar. Ägaren före mig fyllde upp hela uppfarten med asfaltskross. Hur packat och bar det är är omöjligt att veta. Det är säkert minst 30 cm tjockt.

Jag ska nu lägga marksten på hela uppfarten men känner mig osäker på underlaget. Vad hade ni gjort i min situation? Gräva upp och byta ut? Gräva upp och packa om? Gräva upp och återanvända en del och sedan fylla på med bärlager?

Om höjderna tillåter det är det och uppfarten inte har satt sig med åren är det bäst att bara dra på stenmjöl och plattor ovanpå asfaltskrossen. På ett ungefär, vilka dimensioner har a-krossen? Finkrossat eller typ 0-40 grovlek?
Annars får du gräva ett provhål för att se hur tjock överbyggnaden är om det går bra att bara dra av 10/15cm eller om det behöver bättras på nedåt.

Svårt att säga om de satt sig eller inte. Tror ändå jag gräver upp allt och lägger om det för att få det exakt som jag vill ha. Frågan är dock om asfalskrossen är lika bra som 0-32 kross? Affaltskrossen är runt 0-32 skulle jag tippa. Rätt kostsamt om man måste byta ut det, vore fint om jag kan bara gräva upp och lägga tillbaka.

• Gilla
Mattetet
  • Laddar…
harry73
Asfaltkrossen är nog bättre än bara grus. Det är lite svårare att packa men bindemedlet i asfalten gör att man får en bindning i asfaltkrossen som gör att det blir bättre än vanlig grus.

Det gör också att det kan bli besvärligare att bara gräva upp och lägga tillbaka.

Är det jämt och fint, kan du lägga plattor i 2cm sättsand. mindre ojämnheter hade jag också fixat med lite sättsand. För att ansluta i rätt höjd till gatan kan man gräva bort något längs gatan.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
är tvungen att skrapa hela ytan för att komma ner tillräckligt. Förre året var vi tvungen att gräva upp för att lägga ner ett rör en meter ner i marken så den sträckan måste jag gräva upp och packa om. De återfyllde med vad de grävde upp, tyvärr blandades massorna lite med gjord. Jag bör dock få tillräckligt med asfaltskross ifrån resten av ytan man måste skrapa upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.