Hej!

Har en uppfart som kommer att bli 6x9 meter. Gör det sista grävarbetet till helgen och sen är tanken att gjuta platta för leca samt murblock. Tanken med Lecan är att förstärka mot jorden. Höjden kommer att bli cirka 1.20 meter på det högsta stället.

1. Platonmatta/fuktisolermatta kommer läggas mot lecan, sen är frågan om ni tycker jag ska skyfla tillbaka jord mot muren eller fylla upp med sten/bärlager som en form utav stenkista/dränering. Rekommendationer? Stenen är ju billig..

2. Tanken är att lägga 200-250mm bärlager. Vad är rekommendationen för storleken av bärlager? Pratas om att först lägga ett lager med grövre längst ner, och sen toppa med lite mindre. Upplever dock inte att grunden är speciellt lös och mjuk. Men vart går egentligen gränsen och vad anses som lös och mjuk?
200-250mm bärlager och sen 50mm stenmjöl för att sedan lägga 210x140x50 marksten.
Tänker mig annars 0,30 eller 0,45 bärlager över hela 200-250mm. Ska jag köra 2 olika sorters bärlager måste jag ta ännu en transportkostnad, vore skönt att slippa det.

R
En botten måste vara stum i alla lägen oavsett vad som byggs på den
En duk mot mark och 8/16 i botten bär och dränerar bra ska vibras hårt , sedan sättsand som vibras
och ett lager lite löst som stenen sätts i
Bakom en mur behövs en dränerande sektion , kross 8/16 samt en platon mellan jord och kross ,
platon gör att inget vatten kan komma på muren ,
Lämpligt då vid gjutning av botten för muren att se till att ev vatten kan rinna bort , med dränering eller
45X95 på tvären med 1 meters mellanrum , som tages bort vid färdig gjutning , blir hål under muren som vattnet kan gå i
Ta inte stenmjöl utan använd sättsand , mjölet har en tendens till att sjunka och är väldigt mjukt , samt kommer att sjunka bra när vatten går mellan plattorna

Jag hade lagt ett dräneringsrör med fall bakom muren samt grus närmast muren iaf 30cm samt markduk mellan jord och grus. Om möjligt led bara ut röret i diket.

0-30 och se till att väga av det ordentligt, sedan padda med flertal överfarter med 160-500kg padda och sedan toppa med stenmjöl.
Markduk under bärlaget om det är lerhaltig mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.