Hej!

I torkans tider har jag hittat allt vatten och det gömmer sig under min platta.
Vattenansamling och grävd schakt i källare för rörbyte, gamla rör synliga, byggavfall och stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som en kort bakgrund har jag börjat få problem med rost i rören och har även ett litet bakfall på ett ställe så planen är: ut med gjutjärn och in med plast. Jag får alltså stopp med jämna mellanrum. Rören är orginal från 1950 så ett byte känns inte orimligt med tanke diverse rekommendationer som jag läst på internet. Två plans villa med källare.

Det jag har förstått är viktigt är att man försöker att inte störa marken under rören. Nu hittade jag ju som sagt allt detta vatten. Är det något mer man bör tänka på? Kan man tillfälligt försöka pumpa bort vattnet så man kan jobba eller är det dumt?

Min plan är att frakta bort större stenar och betongklumpar men att att försöka åter använda så mycket av de befinliga massorna som möjligt när jag återfyller. Låter det rimligt? Jag jobbar i källarn så att frakta massor både in och ut roar man sig inte med i onödan.

Jag såg även att jag verkar ha en extra sockel (eller vad nu rätt term är) under väggarna. Är det ok att bila bort den eller är det osmart?
Vattenansamling under husets grund med synligt rostigt rör och uppbruten betongplatta.
Skapa konto

Andra tankar och tips?

Anders

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det vatten du hittat under grunden ska dräneringen egentligen ta hand om, det kan vara som så att ”grundvattnet” står så högt hela tiden.

Dom väggar man ser, är det yttervägg, innervägg eller hjärtvägg (innervägg som går parallellt med långsidorna mitt i huset)?

Yttervägg och antagligen hjärtväggen står normalt på sulan (extraklack) som gör att det blir större anläggningsyta mot marken under.

Dräneringen är lika orginal som gjutjärnsrören, vi har inga planer på att inreda källaren så jag är ganska osugen på att dränera. Jag har inga fuktgenomslag alls på väggarna.

Frågan återstår, nu när man jobbar i det kan man pumpa bort det tillfälligt? Det torde ju ta en stund för nytt vatten att rinna tiil

Det är en innervägg. Imorgon kommer jag nog till en passage under hjärtväggen, beroende på hur bra det går givetvis. Jag tror jag kommer under utan större problem, så det är nog inget egentligt problem.

Inga åsikter?

Så här ser hjärtväggenssockel ut iaf. Lika sant från andra rummet. Väggtjockleken är samma på inner och hjärtväggarna.

Uppbruten betongsockel i ett hus med synlig armering och ett rör som ligger an mot sockeln.
Skapa konto

Inte lika tydlig gjutlinje, dock fanns det lite armering där. Röret ligger an mot sockeln.

Om möjligt så kan du skjuta igenom plaströret genom det gamla gjutjärnet.

Annars så får du bila om du inte kan gå under.

Det går utmärkt att åtetfylla med samma massor, men lägg inte dom största stenarna direkt mot röret.

Slå hål på gjutjärnsrören så rinner vattnet bort av sig själv.

Jag tror inte det går igenom. Gjutjärnsröret är 90 och plast är 110.

Smart där om att slå hål på röret det hade jag inte listat ut. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.