På vår grund spricker bruket och det är dags att göra om.
Är det ok att knacka bort det största för att sen högtrycksspruta det för att få bort allt löst?
Man är alltid lite försiktig när det gäller att trycka in vatten mot huset :sweat:

Hej
Jag skulle aldrig göra så, vad sägs om att använda en hammare med stort huvud?

Nej, det tar emot lite.
Undrar om man får bort allt smått ändå med en hammare. Ska sen rolla på en primer.

Stickan56
Joaquin Joaquin skrev:
Man är alltid lite försiktig när det gäller att trycka in vatten mot huset
Du har ju själv givit ett bra svar. Gör det inte! Knacka bort det lösa och borsta sedan av med en kvast.
Om ytan är ojämn så kommer det inte fungera bra att rolla på primer. Jag skulle ta en borste så man får in primern i ytan.

Stickan

Så här års skulle jag inte påstå att det är någon fara att gå loss med högtryck. Långt tills frosten kommer.
Och bruket fäster bättre.
Sen kanke första steget är att säkerställa att det inte rör sig om pågående sättningar.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Så här års skulle jag inte påstå att det är någon fara att gå loss med högtryck. Långt tills frosten kommer.
Och bruket fäster bättre.
Sen kanke första steget är att säkerställa att det inte rör sig om pågående sättningar.
Ligger något i det också.
Jag vet att det gjordes ganska slarvigt av förra ägaren, på vinterhalvåret.
Tror mig därför veta att det är därför det släpper.

J
Ett tips från en som precis lagat sockeln pga putssläpp är att undersöka vad för puts som du har i dagsläget. Beroende på det får du aldrig lägga på en hårdare puts än den gamla. Är det porös lite sandig puts behöver du alltså ett C-bruk innehållande kalk. Har tidigare ägaren kört med ett hårt cement/betongbruk så kan detta också göra att det lossar kakor.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovan. Sedan är det nog bra att se till att muren är fri från löst bruk och annat.
Använd murprimer för att binda ytan.
Putsen kan ju släppa igen om grunden är för fuktig vintertid och då får man lösa det först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.