murak
Jag skulle behöva hjälp med att dimensionera armeringen till en platta på mark. Plattan är till en carport enligt skiss nedan:

Skiss över carport med markerade laster på taket och numrerade pelare, bil parkerad inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I en annan tråd har jag fått fram att taket har en total tyngd (inkl snölast) på 10,97 kN/m, så lite grovt räknat bör pelare 1 och 2 ha en last på (5,55m*10,97)/2=30,5 kN.

Pelare 1 består av tre eller fyra skruvlimmade 45x120 C24 reglar kottlade enligt bilden ovan. Pelare 2 är en limträpelare 115x115 ca 2,2 meter hög. Limträpelarna fästs i plattan med ingjutna plintjärn. Limträbalken är 115x315x6000.

Kantbalken i plattan är 220 mm hög och 300 mm bred och jag behöver nu hjälp med hur mycket armering jag ska ha i dem.

Börjar med ett förslag:

Villabygel 8 mm tjocklek 120x200 cc 600 mm förutom vid pelarna där det blir cc 300 mm.
Två 10 mm armeringsjärn i botten.
Två 10 mm armeringsjärn i topp.
Nät över hela plattan 6150.

Alla tips välkomna!

Tack på förhand som vanligt.

murak
Nu har bygglovet kommit så nu börjar det bli allvar i leken.

I brist på bättre vetande skissar jag på tre 10 mm järn i topp och botten. För balkens styvhets skull borde det vara bäst om man la järnen under och över villabygeln för att utnyttja höjden så bra som möjligt? Men får man det? Förlorar man funktionen av byglen då?

Jag kan ju bocka egna byglar så att jag kan hålla mig så nära betong ytan som möjligt, typ 30 mm..

Bifogar skiss:

3D-skiss av betongfundament med armeringsjärn, byglar och pelare i grått och rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.