Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Hejsan, har nu googlat och sökt massor på men kommer inte riktigt underfund med vad som är korrekt sätt att göra underarbetet till en grusad uppfart för personbil/husvagn
Tanken är att om ca 5år asfaltera ytan utan att behöva göra om underarbetet.
Den bekvämaste lösningen jag hittat är:
•Gräva ur 30cm
•Lägga i geoduk
•I med 25cm bergkross 0-32mm
•Padda och vattna
•På med 5cm gårdsgrus 8-11mm
Ytan är ca 70kvm och det kanske bör nämnas att det lutar lite.
Har jag missat något moment?
Behöver man ha grövre bärlager?
Vissa säger 0-90 i botten?
Ska man ha geoduk ovan bärlagret?
Någon som kan bistå med erfarenheter och expertis?
Tack på gör hand!
Tanken är att om ca 5år asfaltera ytan utan att behöva göra om underarbetet.
Den bekvämaste lösningen jag hittat är:
•Gräva ur 30cm
•Lägga i geoduk
•I med 25cm bergkross 0-32mm
•Padda och vattna
•På med 5cm gårdsgrus 8-11mm
Ytan är ca 70kvm och det kanske bör nämnas att det lutar lite.
Har jag missat något moment?
Behöver man ha grövre bärlager?
Vissa säger 0-90 i botten?
Ska man ha geoduk ovan bärlagret?
Någon som kan bistå med erfarenheter och expertis?
Tack på gör hand!
Hej!
Jag gjorde om infarten för 2 år sedan och valde att göra det så pass att det ALDRIG skulle behövas göras igen.
Grävde ut mellan 1.4-1m (grundare på grund av berg på delar av infarten. Fyllde ut med ca 0-60, padda med 500 kilos padda efter var lass med kross som skrapades ut av grävaren.
Fyllde med stenmjöl upp till nivå och la sten - Ett hörn har satt sig något då infarten blev liiiite längre än planerat och stenläggningen kom aningens utanför bärlagret.
Grävaren ansåg geoduk vara överflödigt.
Skulle jag vara dig skulle jag gräva ut lite mer än bara 30cm...
Jag gjorde om infarten för 2 år sedan och valde att göra det så pass att det ALDRIG skulle behövas göras igen.
Grävde ut mellan 1.4-1m (grundare på grund av berg på delar av infarten. Fyllde ut med ca 0-60, padda med 500 kilos padda efter var lass med kross som skrapades ut av grävaren.
Fyllde med stenmjöl upp till nivå och la sten - Ett hörn har satt sig något då infarten blev liiiite längre än planerat och stenläggningen kom aningens utanför bärlagret.
Grävaren ansåg geoduk vara överflödigt.
Skulle jag vara dig skulle jag gräva ut lite mer än bara 30cm...
Jag jobbar med en motorväg just nu som behöver mindre överbyggnad (dock lite mer asfalt misstänker jag)slacker skrev:
Har du funderat på att bygga skyddsrum under infarten
Hur mycket grus man behöver, beror på max lasten, och den brukar inte bli så hög, inte ens om man äger en lastbil, men också på undergrunden.
Vid dålig undergrund (lera/silt/gyttja) behövs mer, men då ska man även se till att överbyggnaden inte blir så tung att det blir sättningar.
TS förslag är helt ok.
Visar det sig att du gräver i en fet lera, kan du gräva lite djupare. Och då ska du även kolla att vattnet kan rinna bort ur gruset. Antingen en dräneringsslang längs kanten eller så ska gruset anslutas till och lutas mot gatans överbyggnad. Är det vanlig sand eller morän spelar det inte så stor roll.
Sedan kan du passa på att ta bort större sten (större än 20cm) ur terrassen om du hittar en. Vill det sig illa kan de frysa upp och trycka upp asfalten efter många år
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Tackar för alla svar, har idag begärt in lite priser på 0-32 bergkross, ca 35ton.
En följdfråga: va ska man ha för grus? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
En följdfråga: va ska man ha för grus? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vill man ha 0-fraktion på slitlagret? Hittade bilder på gårdssingel 4-8 och 8-11, det lutar faktiskt nu åt 4-8, finns det några nackdelar med så smått?
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Nu börjar det se ut som en uppfart, bärlager 0-32 utlagt på häften, nästa lass kommer på måndag, sen är det bara paddning etc etc kvar 
Har fortfarande inte bestämt mig vad för slitlager jag ska ha. Ni får gärna ösa på med mer erfarenheter och argument
Logga in
Skapa konto
Har fortfarande inte bestämt mig vad för slitlager jag ska ha. Ni får gärna ösa på med mer erfarenheter och argument
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Skulle vara kul att se lite mer bilder, både från processen och slutresultatet.
Klicka här för att svara