2 458 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bergspuckel i källare
Hej!
Håller på att renovera källaren som tidigare var inredd med trä.
Har tagit bort allt ner till plattan, och tänkte nu klinkra golvet men har stött på problem. Utöver att plattan är väldigt ojämnt lagd så finns det på ett ställe som en puckel, typ 1,5x1,5m där det går upp, på sin högsta punkt kanske 3-4cm högre än övriga plattan. Hade hoppats att det bara var ordentligt slarvigt gjort med betongen men visade sig givetvis vara berg som sticker upp där med ca 1 mm betong på vid den högsta punkten.
Min fråga är nu hur jag ska få bort det smidigast? Snigeldynamit är inte ett alternativ. Har tänkt lite i banorna om det går att använda en ytfräs i berg, eller är det kört? Eller slipa ner med diamantslipning? Eller är det enda alternativet att ta vinkelslipen och göra skivor som jag kan knacka loss sen (för att sedan gjuta igen det slätt)?
Tacksam för tips/råd.
Håller på att renovera källaren som tidigare var inredd med trä.
Har tagit bort allt ner till plattan, och tänkte nu klinkra golvet men har stött på problem. Utöver att plattan är väldigt ojämnt lagd så finns det på ett ställe som en puckel, typ 1,5x1,5m där det går upp, på sin högsta punkt kanske 3-4cm högre än övriga plattan. Hade hoppats att det bara var ordentligt slarvigt gjort med betongen men visade sig givetvis vara berg som sticker upp där med ca 1 mm betong på vid den högsta punkten.
Min fråga är nu hur jag ska få bort det smidigast? Snigeldynamit är inte ett alternativ. Har tänkt lite i banorna om det går att använda en ytfräs i berg, eller är det kört? Eller slipa ner med diamantslipning? Eller är det enda alternativet att ta vinkelslipen och göra skivor som jag kan knacka loss sen (för att sedan gjuta igen det slätt)?
Tacksam för tips/råd.
Att fräsa ner blir nog svårt med en ytfräs , göra skivor och knacka bort dom är nog snabbast
och då avgör du själv djupet på spåren , var inte snål på det , blir som små ryggar när du
tar bort bitarna
Det kommer att ryka bra med stendamm så täck in rummet perfekt , annars blir det en
totalsanering av källaren
Blir nog det med för dig själv efter varje pass

och då avgör du själv djupet på spåren , var inte snål på det , blir som små ryggar när du
tar bort bitarna
Det kommer att ryka bra med stendamm så täck in rummet perfekt , annars blir det en
Blir nog det med för dig själv efter varje pass
Det sista alternativet.
Har du inte en stor vinkelslip, så köp den billigaste 230mm V-slip + diamantkapskiva.
Använd vatten så slipper du stendamm, det räcker med en petflaska med 1mm hål i skruvlocket.
Testa hur brett mellan skårorna som är max, 5-7 cm med smideshammare mer med slägga.
Eller hyr största Hilti.
Lycka till.
Har du inte en stor vinkelslip, så köp den billigaste 230mm V-slip + diamantkapskiva.
Använd vatten så slipper du stendamm, det räcker med en petflaska med 1mm hål i skruvlocket.
Testa hur brett mellan skårorna som är max, 5-7 cm med smideshammare mer med slägga.
Eller hyr största Hilti.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "smideshammare"
Smideshammare Z Hultafors
Träskaft av hickory
524 kr inkl moms
Läs mer
Satsa på en kvalitetsskiva, jag är nöjd med bosch best for stone den är segmenterad och laserlödd. Köpte på proffsmagasinet.R rävlyan skrev:Att fräsa ner blir nog svårt med en ytfräs , göra skivor och knacka bort dom är nog snabbast
tar bort bitarna
Blir nog det med för dig själv efter varje pass![]()
Med 230 mm vinkelslip kommer du ner ca 6-7 cm. Skivan kyler du genom att köra skivan i luften.
Hyr en elektrisk motorkap av typ Husqvarna Wet, antingen köper du en skiva själv 350 mm för runda 2-3000 kr eller tar med en i hyran, de tar betalt för varje mm diamant du sliter bort så är det mycket att kapa är det lönsammare att köpa en skiva själv. Den kapar upp till 150 mm djup och det går snabbt för en sådan liten yta du nämner, dessutom rycker det inte så mycket då du kör med vatten (kyler även skivan som håller längre). Ju djupare du kapar desto bredare kan du göra spåren. Kapa med skivans djup med 6-8 cm mellanrum sedan bryter du loss med kil och handslägga. Det fixar du lätt över en helg och får ett bra djup att lägga i betong.
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Jag har inte använt vinkelslip till ngn. bergpuckel. Men jag har kapat totalt 40 - 50 löpmeter 30mm tjocka granithällar. Jag har använt en enkel vinkelslip med 230mm skiva. Den kostade typ 200 kr på Jula (skivan). Den är nu sliten till ca 50%, ungefär 5mm av slitbanan har gått åt. Men den har troligen ytterligare 25 - 30 löpmeter att ge.
Det borde duga för det här jobbet.
En hyrd motorkap kan ev. avverka lite snabbare med den större skivan. Och kan man få vattenbegjutningen så är det guld värt att minska dammandet. Inomhus gissar jag att du bara kan köra 3 -4 minuter i taget, efter det kommer dimman av damm att vara så kompakt att du inte ser något.
Det borde duga för det här jobbet.
En hyrd motorkap kan ev. avverka lite snabbare med den större skivan. Och kan man få vattenbegjutningen så är det guld värt att minska dammandet. Inomhus gissar jag att du bara kan köra 3 -4 minuter i taget, efter det kommer dimman av damm att vara så kompakt att du inte ser något.
Själv har jag kapat 1000 tals meter och förbrukat två elektriska motorkapar och oräkneliga mängder diamantskivor. Det går oerhört mycket snabbare än med vanlig vinkelslip och tro mig du vill inte köra några större områden utan vatten, då får du skära dig ut genom dammet och hela huset har fått sig en släng av damm. Jag förseglade alla ventiler och glipor, monterade in en stor fläkt i ena källarfönstret för att få ett undertryck i källaren så att eventuellt damm sugs ut istället för att fara runt i huset. Det dammar även med vatten men bra mycket mindre. Rekommenderar starkt att hyra en elektrisk motorkap med vatten (finns en variant utan vatten också). För den ytan du nämnare gör du det lätt under en helg, var försiktig bara i handhavandet och ha rätt utrustning. Stålhätta, skyddsmask, glasögon och hörselskydd, för det för ett jädrans väsen då man står inne i en källare.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara