Hej,

Jag har köpt ett hus som jag ni har rivit ut allt invändigt. Syllen behöver bytas och det är ett arbete som kommer utföras av BCR i Helsingborg där de sätter in en ny stålsyll på nya lecablock.

Nu till mitt problem. Ovanför betongplattan fanns ett uppreglat golv med isolering mellan reglarna. Allt är idag borttaget ner till betongplattan och alla innerväggar är borttagna. Under betongplattan finns det lite cellplast och en åldersbeständig plast. Jag skall lägga ner vattenburen golvvärme och dra nya avloppsrör och vattenledningar. Det finns vad jag har läst mig till två sätt att gå tillväga.

1. Antingen gjuter man EPS-cement på den befintliga plattan och lägger golvvärme ovanför för att sedan flytspackla in detta. Detta blir ganska dyrt vilket innebär att jag sneglar åt alternativ 2 nedan.

2. Man lägger en åldersbeständig plast mot betongplattan för att sedan lägga 50 mm XPS-skivor. På XPS-skivorna lägger man armeringsjärn som man najar fast den vattenburna golvvärmen. Sedan gjuter man in golvvärme med 8 cm SKB-betong. Hur gör man med avlopp och vattenledningar? Skall man bila in det i den gamla plattan som det är idag eller kan man lägga det i de nya materialen? Skall man verkligen ha en plast på betongplattan när det redan finns en under den befintliga plattan?

Någon som har erfarenhet av detta och kan vägleda mig?

• Gilla
ellipelli
  • Laddar…
Skippa extra plast.
Lägg ut rören på enklaste sätt, behöver du bila för att få rätt höjd och lutning gör du det. Sen lägger du isolering som uppfyllnad och gjuter en ny platta typ 70-100mm.

Ett annat alternativ är att regla upp på befintlig platta, isolera och lägga golvvärme men spårade skivor och plåtar

Tack för svar.

Då skippar jag den extra plasten.

Hur menar du med att lägga ut rören på enklaste sätt? Om jag lägger XPS-skivorna på betongplattan så får ju inte avloppsrören(110mm??) plats under golvvärmen. I själva gjutningen får det ju inte heller plats? Då måste man väl bila i den befintliga plattan?

Jag menar bara att du lägger rören där dom behöver ligga. Antingen bilar du betong eller skär ut i isoleringen. Bäst är väl att bila men det är mer jobb

• Gilla
SmedHannes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.