Det viktigaste oavsett avstånd är ju såklart att olja in och täckmåla ordentligt, sen skiljer det ju från vart i landet vi bor och andra förhållanden. Med ordentligt dränerande matrial osv kan avståndet såklart skilja och därför vara oberoende av andra faktorer. Ett bra tips kan ju vara att sätta ett underbleck av plåt längs med med droppnäsa och på samma sätt såga panelen

Olja in? Täckmåla?
Vad har dränerande material osv med avståndet att göra... ? Ändra är panelen i gruset och då drar den åt sig fukt eller så är den bit ifrån och klarar sig. Samlar det vatten längst huset är det fel lut på gruset...
Bra om paneln är snesågad ca 15 grader, ja.
Sätta ett underbleck hade jag skippat också, onödig kostnad och nästan ingen funktion.

Jag vet inte vad du hade svårt att förstå men givetvis är ju avståndet till marken avgörande, men OM panelen når typ snö osv så BÖR den ju vara ordentligt oljad och täckmålad för att stå emot dessa dagar av väder beroende på förhållande och VART i landet vi alla bor. En plåt längst ned är en billig försäkring tillsammans med en snedsåga panel oberoende om vi pratat liggande eller stående dito. Ju högre upp panelen står desto bättre men alla har inte möjlighet att ha denna hur högt som helst beroende på total höjd med bygglov osv

Såhär bör det se ut enligt mig för att vara ordentligt gjort vid närmare risk för kontakt med snö osv från Mark ( observera att kund valde ej droppnäsa på panel) Vägg med lodräta paneler ovanför vit vattenavrinning utan droppnäsa, vid grå betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huruvida det är någon fördel med snedsågad panel råder det delade meningar om. Jag tror att den uppgiiften sprids för att det låter bra. Svårt dessutom att jämföra. Enda sättet vore väl att snedkapa varannan bräda och vänta i 40år och se. Jag tror inte det har någon betydelse.

Med droppnäsa får man en spets som vattendropparna kommer dröja sig kvar längre på. På en rakt sågad panel sprider sig vattnet på en större yta och torkar snabbare.

Det är i alla fall en teori som jag läst och tycker verkar vettig. Läste även att snedsågning är bra om panelen ligger direkt mot sockeln men så görs ju inte idag. Men om detta råder delade meningar och vad jag förstår är det teorier som inte har stöd i några tester.

Mats

Cheesen
S senmathal skrev:
Huruvida det är någon fördel med snedsågad panel råder det delade meningar om. Jag tror att den uppgiiften sprids för att det låter bra. Svårt dessutom att jämföra. Enda sättet vore väl att snedkapa varannan bräda och vänta i 40år och se. Jag tror inte det har någon betydelse.

Med droppnäsa får man en spets som vattendropparna kommer dröja sig kvar längre på. På en rakt sågad panel sprider sig vattnet på en större yta och torkar snabbare.

Det är i alla fall en teori som jag läst och tycker verkar vettig. Läste även att snedsågning är bra om panelen ligger direkt mot sockeln men så görs ju inte idag. Men om detta råder delade meningar och vad jag förstår är det teorier som inte har stöd i några tester.

Mats
Jag har hört teorin att man bör undvika snedsågning p.g.a ökad ändträyta. Men det gällde slamfärgad panel... Kanske blir annorlunda med modern färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.