Hej!

Det har diskuterats tidigare men jag tar upp det igen då jag tycker det finns olika uppfattning beroende på var man tittar och vem man frågar. Vill se om någon protesterar innan det är försent att ändra sig. Jag håller på med en tillbyggnad med källare och två våningar på 50 m2 per plan. Källaren ska byggas med platta på mark (berg och 10 cm makadam och flis) och 290mm isolerblock Exakt, övervåningarna blir träregelkonstruktion. Återfyllning bli mellan 0 och 50 cm. Väggarnas längd blir 2 stycken 6,5m som möter befintlig källare samt 8m med hjärtvägg på mitten. Det finns tre alternativ att välja där isolerblocksmuren och betongplattan möts. 1) Mura ihop vägg och betongplatta. 2) Glidskikt under mur. 3) Glidskikt och klack eller vinkeljärn i betongplattan. Finja och Weber har alltid glidskikt i sina standardritningar och klack i betongplattan vid återfyllning. Murarna och jag tänkte mura direkt på plattan och skippa klacken så som de alltid har gjort. Fördel: enklast och konstruktionen sitter ihop och samverkar. Nackdel: glidskiktet hade gjort att mur och betongplatta kan röra sig i förhållande till varandra vid torkning och temperaturväxling. Men är det verkligen viktigare - är det inte bättre att mur och betong sitter ihop och samverkar precis som resten av konstruktionen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.