Hej!

Jag vänder mig till er då det finns en massa duktiga här inne på vad som gäller vid fusk osv när huset är varudeklarerat.

Jag köpte huset för nästa 3 år sedan. Huset är varudeklarerat hos Anticimex.
Det började för 1.5 år sedan då jag misstänkte fusk på huset då all färg på nedervåningen släppte från väggarna så fort jag satte en list på väggen eller något likande. (Huset är betonghus)
Väggarna började spricka och man såg hur fukten kommit under färgen på huset.

Enligt mäklare var hela huset dränerat, fick till mig av grannarna att det dock det saknades dränering på baksidan. Fast i mina papper står det att huset är dränerat.
Jag krigade med Anticimex ett bra tag som till slut sa att jag måste bevisa de genom att ta bort altanen och gräva en grop och visa felet. Vilket jag inte gjorde.
Jag la ner det då jag inte orkade, men för två veckor sedan kom energi bolaget hit och grävde pga en kabel som gått av på en fas. Då fick jag det svart på vitt att de sidorna som skulle varit dränerade var fusk dränerat.
Jag tog givetvis bilder och dokumenterade allt till Anticimex och nu tänkte jag att de inte kan neka mig ersättning.
Men så ringer hon mig idag och säger att jag måste gräva en ny grop så de kan komma ut med sina skadetekniker och kolla på det själv för att mina bilder inte är tillräckligt med bevis. Innan hade de sagt att jag skulle göra precis på det sättet jag gjorde nu.
Jag sa att de själva får komma och gräva en ny grop då jag inte bekostar det. Men hon vägrade, och sa att det är upp till mig att visa de felen?? Jag påpekade att jag hade bevis men hon sa att det inte räcker tydligen.
Jag blev självklart förbannad och då började hon att rabbla upp att jag måste ha hittat något fel i huset för de skall kunna hjälpa mig vidare, och att jag inte bara kan gräva upp sådär utan anledning?? WTF har de med saken att göra? Jag har ju visligen spruckna väggar. Men jag förstår inte vad de vill komma någon stans? Jag har hittat ett dolt fel som aldrig jag skulle hitta annars om jag inte grävt.

Jag började hota med ARN och en jurist då blev hon rätt tyst och sa, men jag ber dig att skicka bilder på de skadade i huset bara men du lyssnar inte???
Visst får de måla om mitt hus också men vad har de för samband med att jag hittade dålig gjord dränering att göra och att sammankoppla det så?

Det som var felet med dräneringen är:
1. Inget hålkärl, det är övergången mellan platta och vägg.
2. Inget membran mellan väggen och sulan.
3. Pordän slutar 30 cm ovanför sulan.
4. Dräneringen ligger för högt jämfört med sulan.
5. Övergången mellan PVC och betongrör är fog skummat.
6. 90 Graders mark avlop böj rakt under stupröret, det skall vara 45 grader.

Någon som vet vad eller hur jag skall gå till väga? Hade uppskattat all hjälp jag kan få.
Eller om någon varit med om något sånt tidigare?
Laddar upp några bilder som jag tagit på dräneringen om hur den ser ut.
Tack

• Bild på en grävd grop vid husgrund som visar tecken på otillräcklig dränering och konstruktionsmissar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppnad grävd grop som visar en felaktigt installerad dräneringsböj med dålig övergång mellan stupröret och markavloppet.
    Skapa konto
  • Otillräcklig dränering vid husgrund med synlig fukt, geotextil och grus, ingen vattentät membran eller korrekt avloppsvinkel.
    Skapa konto
  • Närbild av felaktig dränering med vattenläcka från ett oranget PVC-rör mot en fuktig och ojämn undergrund.
    Skapa konto
Du bör börja med att läsa villkoren för denna försäkring noga, där bör anges vad som krävs. Troligen bör det räcka med att du anmäler problemet, sedan bör Anticimex kontrollera , men läs vad som står i villkoren. Normalt bör du agera kort tid efter att problem noteras, så kanske har det nu gått för lång tid. Men du bör kunna hänvisa till att du anmälde drt hela tidigt men att det då inte blev någon uppföljning. Det finns flera trådar här om Anticimex försäkringar du kan ju läsa dessa för att få del av andras erfarenheter.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P
Du behöver läsa på villkoren för försäkringen.

Bevisbördan ligger på dig och du behöver även få fram offerter på att åtgärda och återställa. Det är först då som du har ett komplett ärende.

Så börja skriv en uppsats...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.