Hej på er...
Har sökt runt men inte hittat ngt klockrent svar...Ursäktar mig för en lång och lite krånglig frågesällning..
Håller på att fixa iordning en del av huset hemma.
Det är en blandning mellan torpargrund och mullbänk. Huset står på en grundmur som är ventilerad. Det sitter totalt 7 ventilationshål med en diameter på ca 45mm. Nu ska jag byta delar av syll samt delar av bjälklag då det är uppruttet. Jag har grävt ur och plockat bort alla gamla trärester och dylikt. Min tanke var från början att inte ha ngn plast utan bara gräva ur ordentlig och sen fixa till dräneringen utvändigt. Det tillsammans med att jag förra året fixade med ny takavvattning borde räcka då det i dagsläget känns torrt och fint i grunden. Jag hade tänkt att fortsätta ha ventilationshålen öppna året runt som vi haft det hittills. MEN... Då vi även har ett ngt förhöjt radonvärde så har jag varit i kontakt med expertis på det området också för att ev installera radonsug. Då värdet bara var på 370bq så trodde experten i fråga att det skulle räcka med att plast marken och sedan återställa med nytt golv. Så den ständiga frågan...plast eller inte plast... Just nu lutar jag åt att plasta marken och behålla ventilationshålen. Vad säger forumets alla experter?

Med vänlig hälsning Mange

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Plasten är för att stoppa fukt från marken. Dvs den har inget med övrig ventilation att göra. Jag skulle lägga plast. Om du dessutom planerar att isolera om trossbotten, får du mer att ta hänsyn till. Bättre isolering i golvet gör att det blir kallare i grunden, Dvs helt nya förutsättningar att ta hänsyn till. Det kan bli fuktigare än det varit tidigare. Dvs du kan få problem som inte tidigare har funnits.

P Per i Hamrånge skrev:
Plasten är för att stoppa fukt från marken. Dvs den har inget med övrig ventilation att göra. Jag skulle lägga plast. Om du dessutom planerar att isolera om trossbotten, får du mer att ta hänsyn till. Bättre isolering i golvet gör att det blir kallare i grunden, Dvs helt nya förutsättningar att ta hänsyn till. Det kan bli fuktigare än det varit tidigare. Dvs du kan få problem som inte tidigare har funnits.
Tack för svar.
Det Var ett ganska tjockt lager spån så det var ändå helt ok isolerat. Kommer bli något bättre isolerat nu så visst finns det en liten risk för ändrade förutsättningar. Kommer ha golvvärme så vill inte att all värme ska smita ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.