Typ av material under hus och uppfart

462 läst  6 svar

1. G
    Medlem Nivå 2
    Vi har en tomt med stor lutning och som utgörs av moränmark (sandig karaktär). Huset och garaget kommer att höjas ca 1,5 meter ovan mark. Husets byggarea är 110 m2 och dubbelgaragets ca 55m2.

Kommer vi att behöva fylla upp enbart med bergkross (0-90) eller kan vi komplettera med något billigare material i botten?
    Blir i så fall grovt räknat 1,5 * (110 m2+55 m2) = 250 m2

Vi behöver även skapa en uppfart som är ca 20 m lång och 5m bred. Denna behöver höjas ca 0,5m i början och 1,5m mot slutet.

Kan vi fylla uppfarten med vanliga fyllnadsmassor (morän) och toppa med ex 10cm 0-30 bärlager ...eller måste vi ha bergkross även i uppfarten?

Redigerat 21 sep 2018 19:45
    • Laddar…
  2. G
    Medlem Nivå 2
    I väntan på svar tänkte jag höra om någon vet vad ett lass (12ton) bergkross (0-90) kan tänkas kosta om man har tillgång till egen lastbil och kan hämta själv.

3. L
    Medlem · Nivå 13
    Googla bergkross pris

60-120 kr beroende var i landet.

4. G
    Medlem Nivå 2
    Har googlat och fått fram priset brukar vara ca 80:- dvs ca 900kr lass. Orsaken till att jag ställer frågan är för att jag fick priset 1500:- muntligt av en bekant och ej hann kolla detta med den lokala sten/grus återförsäljare, då det varit svårt få kontakt med företaget.
    Kan det vara någon form av påslag beroende de av materialtyp trots att man hämtar själv?
    För fyllnadsmassor är priset 500:- lasset om man hämtar själv.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Du kan fylla med fyllnadsmassor i botten.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Nivå 13
    Men kolla runt med någon som kan det, dom ställen jag varit på har man fyllt typ 1/2 meter och vibrerar detta med en stor
    vibrovält på några ton.
    http://www.brg.nu/webshop/index/44-packningsmaskiner1
    En annan fara är om underlaget är skiktat t.ex. gammal sjöbotten då finns risken att det man fyller på kan glida på ett skikt med fin sand, här är det att föredra sprängt berg upp till 300 mm

7. G
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaren Leif och Snickarn!

1. Vad bör man räkna på för kostnader förenade med att packa ca 1 höjdmeter fyllnadsmassor (morän), ovanpå vilka man sedan har bergkross? Kanske blir samma kostnad som bergkross i slutändan?

2. Det ligger en drös, 100-tals m3, med stora (0,5-1,5m) stenbumlingar på vår tomt... kan vi använda dem under huset och fylla på med bergkross ovanför?
    Markavloppet skall väl gå i makadamen direkt under plattan fram till stalp som ansluter mot VA-stam nere på frostfritt utanför husliv (?)

3. Läste i en annan tråd om mobil krossanläggning... vad kostar det hyra en sådan? (har googlat men hittar inget). Så kunde vi utnyttja våra stenar.

Redigerat 23 sep 2018 17:27

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: