Hej!
Tegelhus, med källare, byggt 1971.
Jag upptäckte en spricka i sockeln på huset idag, den var inte där för några dagar sedan. Det har blåst och regnet en hel del.
Är det en sättningsskada? Hålet har jag inte heller sett tidigare.
Jag ser inga sprickor i teglet.
Tegelhus, med källare, byggt 1971.
Jag upptäckte en spricka i sockeln på huset idag, den var inte där för några dagar sedan. Det har blåst och regnet en hel del.
Är det en sättningsskada? Hålet har jag inte heller sett tidigare.
Jag ser inga sprickor i teglet.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det finns ett knep att utifrån sprickan "dra ett streck" i 90 graders vinkel och då pekar det mot källan/orsaken.
Det ser ut som om sprickan är ganska rakt ner? Eftersom det inte syns på bilden var på grunden sprickan uppstått, så blir det svårt att gissa, men "pekar" det mot hörnet på gaveln så kanske det myckna regnvattnet inte dränerats bort från stupröret på gaveln och gjort marken sank där?
Så länge det inte syns sprickor på insidan så är det inte akut, men det kan ju som sagt vara en tidig indikation på att något inte står rätt till med dräneringen från stupröret?
Det ser ut som om sprickan är ganska rakt ner? Eftersom det inte syns på bilden var på grunden sprickan uppstått, så blir det svårt att gissa, men "pekar" det mot hörnet på gaveln så kanske det myckna regnvattnet inte dränerats bort från stupröret på gaveln och gjort marken sank där?
Så länge det inte syns sprickor på insidan så är det inte akut, men det kan ju som sagt vara en tidig indikation på att något inte står rätt till med dräneringen från stupröret?
Tack! Jo dräneringen är inget vidare, jag har tänkt göra om den i år, om jag hittar någon som gör jobbet.Gammelnörden skrev:
Det finns ett knep att utifrån sprickan "dra ett streck" i 90 graders vinkel och då pekar det mot källan/orsaken.
Jag blev lite orolig för kommande dränering om det skulle göra sprickorna värre. Marken lutar mot gaveln, så jag antar att det kommer en del vatten mot väggen.
Hur det ser ut på insidan vet jag inte då det är uppreglade väggar, men de ska också bort
Klicka här för att svara