D
Jag har efter en lyckas dränering (och konstant avfuktning i 9 månader) en krypgrund som dammar något oerhört. Jag håller just nu på att spika kabel därnere för en elcentral mm.

I framtiden kommer krypgrunden inte användas till något annat än att husera diverse eluttag, elcentral, bevattningspump och en vvb. Takhöjden är bara ca 120 cm.

Jag funderar på om jag ska försöka binda dammet så att det är bekvämare (slippa gasmask) att arbeta därnere. Jag ska tex dra vatten och avlopp därnere.

Dessutom inbillar jag mig att dammet på sikt kan skada tex en bevattningspump.

Vad säger ni?
 
Använd inte en massa ström på att avfukta så det dammar. Du behöver inte ha en öken under huset.
 
D
Nej då det gör jag inte. När du lägger fram det så är det faktiskt lite suspekt att det dammar så mycket för jag ligger på RF kring 50-70 % och det kan man inte påstå är någon öken.
 
D Derbyboy skrev:
Nej då det gör jag inte. När du lägger fram det så är det faktiskt lite suspekt att det dammar så mycket för jag ligger på RF kring 50-70 % och det kan man inte påstå är någon öken.
Men kanske ett resultat av mycket fukt och kanske vatten som lyft upp allt finmaterial (silt och lerfraktion) till ytan.
Enklast är troligen att spruta på lite vatten så att det ”åker tillbaka” ner bland det grövre gruset. Några liter vatten extra lär inte göra nån skada. Bara du kör avfuktaren så tar den hand om vattnet och finmaterial som dammat förpassas längre ner.
 
D
Hela krypgrunden ligger på berg i dagen. Vissa ytor har dessutom planats av med betong. ”Golvytan” består av 60 procent berg och 40 procent betong.

Det har varit extremt fuktigt i 50 år och nu när det torkar upp successivt så blir det sjukt dammigt.
 
D Derbyboy skrev:
Hela krypgrunden ligger på berg i dagen. Vissa ytor har dessutom planats av med betong. ”Golvytan” består av 60 procent berg och 40 procent betong.

Det har varit extremt fuktigt i 50 år och nu när det torkar upp successivt så blir det sjukt dammigt.
Självklart blir det så. Spola bort dammet och du har en fantastisk krypgrund.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.