Har en kompis som har problem med sitt hus byggt slutet på 60 talet. Källaren har problem med fukt. Huset är omdrännerat av tidigare ägaren för några år sedan.
Källaren är delvis bygg på ett berg. Tidigare ägaren hade dolt en "brunn" under klinkers golvet samt en röranslutning var ingbyggd i väggen bredvid "brunnen"
Brunnen är fylld med vatten. Vi försöker förstå hur tanken är att vattnet i brunnen ska försvinna. Om tanken är att det ska kopplas vidare till anslutningen i vägen med en pump eller dylikt?
Tyvärr så kommunikationen med tidigare ägaren havererat.
Någon som har en idé hur det är tänkt att fungera med brunnen i golvet. Och hur han ska få igång det?
Källaren är delvis bygg på ett berg. Tidigare ägaren hade dolt en "brunn" under klinkers golvet samt en röranslutning var ingbyggd i väggen bredvid "brunnen"
Brunnen är fylld med vatten. Vi försöker förstå hur tanken är att vattnet i brunnen ska försvinna. Om tanken är att det ska kopplas vidare till anslutningen i vägen med en pump eller dylikt?
Tyvärr så kommunikationen med tidigare ägaren havererat.
Någon som har en idé hur det är tänkt att fungera med brunnen i golvet. Och hur han ska få igång det?
Om det är en avloppsbrunn så ska det vara vatten i den. När den fylls på med mer så trycks vatten upp och rinner ut högre upp i brunnen. Detta för att det inte ska lukta as...
Troligen så är röranslutningen ifrån dagvatten kanske? Men har den inte varit kopplad till brunnen så känns det konstigt.
Konstigt att leda in det i huset med. Man brukar leda bort det.
Troligen så är röranslutningen ifrån dagvatten kanske? Men har den inte varit kopplad till brunnen så känns det konstigt.
Ja vi har ingen aning hur tanken är. Avloppsbrunn verkar det inte vara. Grejen är när han tog bort klinkers som låg över för att sätta golvvärme. Så var denna brunn sprängfylld och det blev en mindre översvämning i källaren. Själva källaren har också nivåskillnad. Tidigare ägaren hade också flyspacklat in linonium matta och sedan satt klinkers på det.mattias1jonsson skrev:
Om det är en avloppsbrunn så ska det vara vatten i den. När den fylls på med mer så trycks vatten upp och rinner ut högre upp i brunnen. Detta för att det inte ska lukta as...
Jag får direkt känslan av pumpgrop som ska samla vatten under huset som sedan ska pumpas bort?S Secharpun skrev:Ja vi har ingen aning hur tanken är. Avloppsbrunn verkar det inte vara. Grejen är när han tog bort klinkers som låg över för att sätta golvvärme. Så var denna brunn sprängfylld och det blev en mindre översvämning i källaren. Själva källaren har också nivåskillnad. Tidigare ägaren hade också flyspacklat in linonium matta och sedan satt klinkers på det.
Fyller det på igen om ni pumpar torrt?
Brunnen har suttit sedan huset byggdes på 60talet. På andra sidan väggen där sitter det en avloppstamm. Tidigare ägaren har gjort en kosmetisk renovering och byggt anslutningen i väggen. Mailade precis kommunen för att se vad de har dokumentationmattias1jonsson skrev:
Han har inte testat att tömma den ännu. Kompisen har haft en massa andra problem huset också. Och har precis blivit nekad ersättning för säljaren Doldafel försäkring.P petererlandsson1194 skrev:
Pumpgrop var min tanke med.
Hur som helst så känns det inte som något att fylla igen och bygga över. Pumpa den tom och kolla om det kommer in nytt vatten. Röret i väggen kan ju vara där pumpen vart kopplad mot avlopp (vilket inte är tillåtet, det ska kopplas mot dagvatten)S Secharpun skrev:
Tanken är att försöka förstå hur lösning är tänkt. Och försöka se om vi kan få igång som det är tänkt. Istället för att gräva upp hela dränering och kolla om felet ligger där.P petererlandsson1194 skrev:
Ja just det äldre hus hade ju ibland dagvattnet kopplad till avloppet istället. Men frågan är ju varför ytterväggarna har för högt fuktvärde. Om dräneringen är felaktig gjord eller om man i den kosmetiska renoveringen byggt bort "funktionen" hur det var tänkt att vara. Eller kanske det kopplade bort för att kommunen krävde det.P petererlandsson1194 skrev:
Ser mera ut som ett stort locki golvet med ett hål för rör. röret i väggen går det rakt igenom väggen och kopplat på ett rör där, är det kopplar direkt och det är ett avloppsrör så ska det lukta skit, annars kanske det går ut någon annanstans. Bara att hugga upp locket och se vad som finns under golvnivå, storleken på locket indikerar på en brunn under, var inte ovanligt i äldre hus
Märkte ingen direkt doft men andra sidan väggen ser ut såhär. Tyckte att jag kunde ana ett avstick på stammen på insidan.J jonaserik skrev:Ser mera ut som ett stort locki golvet med ett hål för rör. röret i väggen går det rakt igenom väggen och kopplat på ett rör där, är det kopplar direkt och det är ett avloppsrör så ska det lukta skit, annars kanske det går ut någon annanstans. Bara att hugga upp locket och se vad som finns under golvnivå, storleken på locket indikerar på en brunn under, var inte ovanligt i äldre hus
Klart man kan ha en brunn utan tillåtelse? Jag har två snart tre på tomten och inte fasen behöver jag något tillstånd för det?mattias1jonsson skrev:
Håller med föregående talare om att det sannolikt är en pumpgrop för vatten som letar sig in under huset.
Bevaka nivån för att förstå vad det är för vatten - är vattnet helt klart?
Lustigt att det inte luktar, det finns ingen kopplingsdel på röret vad jag kan se och då är det nog bara borrat rakt in och ev . tätat med någon smack. Det var kommunalt avlopp som jag uppfattade det. Kan vara sådan tur att det grova som går upp är en avloppsvent samtidigt och ett häftigt drag där, då kan det klara sig från lukt. kolla med ett ljus/tändare vid hålet i väggen och se om lågan dras in
Man kan dock se inne i röret i väggen att det ser ut som gjutjärn och den är vinklad nedåt sedan, så den bör gå i stammen. Man har av någon anledningen bytt den yttre delen till ett nyare "rör" eller anslutning. Man har sedan klätt vägen med trä och dolt anslutningen i väggen. Den var ej synlig tidigare. Helt sjuk helt öppen anslutning inbyggd.J jonaserik skrev:Lustigt att det inte luktar, det finns ingen kopplingsdel på röret vad jag kan se och då är det nog bara borrat rakt in och ev . tätat med någon smack. Det var kommunalt avlopp som jag uppfattade det. Kan vara sådan tur att det grova som går upp är en avloppsvent samtidigt och ett häftigt drag där, då kan det klara sig från lukt. kolla med ett ljus/tändare vid hålet i väggen och se om lågan dras in
Frågan är dock är det denna brunn som ställer till de höga fuktvärdena i väggarna och vattnet ej kan försvinna. Eller om det är dräneringen som ligger fel. I och med att hans källare har 2 olika nivåer så sitter denna brunn i den lägst punkten. Men problemet med högt fuktvärde är det på bägge nivåerna skilljer sig max 1 meter i nivåskillnad.