Har nyligen grävt en pumpbrunn som dessvärre blev något grundare än planerat, c:a 1,2m. I brunnen står en dränkpump som slår på automatiskt vid vattennivå på c:a 22cm och pumpar vatten vidare till en dagvvattenbrunn som är ansluten till kommunens VA. Pumpen kör ner vattennivån till c:a 10 cm innan den slår ifrån igen. Det finns ingen backventil, och det är fall åt båda hållen så att säga, så det kommer aldrig finnas något vatten kvar i slangen.
Funderar nu på risken att vattnet i själva brunnen fryser och pumpen därmed pajar, och hur man eventuellt skulle kunna förhindra det. Bor i Stockholmsområdet och läste någonstans att tjäldjupet i genomsnitt är 1,5-1,6 m. Funderade på om man skulle kunna lösa det med en värmekabel, eller är det för klent? Det kommer som mest "bara" vara c:a 20 liter vatten.
Tips mottages tacksamt.
Funderar nu på risken att vattnet i själva brunnen fryser och pumpen därmed pajar, och hur man eventuellt skulle kunna förhindra det. Bor i Stockholmsområdet och läste någonstans att tjäldjupet i genomsnitt är 1,5-1,6 m. Funderade på om man skulle kunna lösa det med en värmekabel, eller är det för klent? Det kommer som mest "bara" vara c:a 20 liter vatten.
Tips mottages tacksamt.
Antar att ett alternativ skulle bara att helt enkelt lyfta upp pumpen, men det vore ju skönt att slippa. Tänker också att solen kan smälta snö på taket så det tillförs vatten till brunnen, och då blir det ju stökigt om pumpen inte står där
Jag har haft exakt samma funderingar i höst och gjort följande:
Fyllde dubbla plastsäckar med lösull (glasfiber). Ytterst körde jag en jutesäck. Omkretsen var typ 50 cm och min brunn är 40 så den kniper åt i kanterna.
Sedan har en Telldus ternometer som rapporterar vattentemperaturen. När vattentempen går under 2 grader slår den igång en telldus plug som är kopplad till en 6 meter värmeslinga i brunnen. Värmekabeln är självreglerande och på typ 15-20w per meter. Jag gör bedömningen att den gott och väl kommer förhindra att vattnet runt pumpen fryser.
Fyllde dubbla plastsäckar med lösull (glasfiber). Ytterst körde jag en jutesäck. Omkretsen var typ 50 cm och min brunn är 40 så den kniper åt i kanterna.
Sedan har en Telldus ternometer som rapporterar vattentemperaturen. När vattentempen går under 2 grader slår den igång en telldus plug som är kopplad till en 6 meter värmeslinga i brunnen. Värmekabeln är självreglerande och på typ 15-20w per meter. Jag gör bedömningen att den gott och väl kommer förhindra att vattnet runt pumpen fryser.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hmm, du stoppade alltså ner brunnen i en säck innan du grävde ner den?
Aha då är jag med. Varför borrat hundratals hål?
Smart med telldus temp mätare, ser ut som den vanliga snarare än den som är för typ pool? (Som iofs är svindyr)
Smart med telldus temp mätare, ser ut som den vanliga snarare än den som är för typ pool? (Som iofs är svindyr)
Mina brunnar tjänstgör som dräneringsbrunnar, dvs ytvatten från området kring huset (stor del berg i dagen) samlas i brunnarna och pumpas sedan bort i en slänt. Utan den lösningen hade vattnet ställt sig mot grundmuren.
Hålen släpper in vattnet i brunnen. De rör som är utlagda är inte tillräckligt.
Hålen släpper in vattnet i brunnen. De rör som är utlagda är inte tillräckligt.
Det är en vanlig telldus med extern sensor. Har för mig att den kostar typ 249 på Kjell men finns billigare på Loh.
I ena pumpbrunnen fungerar den perfekt och uppdaterar tempen kontinuerligt men i den djupare av mina brunnar är det lite sisådär. Ska ersätta den med en Fibaro universal sensor och en dallassensor.
I ena pumpbrunnen fungerar den perfekt och uppdaterar tempen kontinuerligt men i den djupare av mina brunnar är det lite sisådär. Ska ersätta den med en Fibaro universal sensor och en dallassensor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden