Har ett hus ifrån -64 med dåligt isolerad krypgrund. Detta har lett till att det för ca 15 år sedan sattes in en sorptionsavfuktare i grunden. När vi tog över huset för 2 år sedan så sa besiktningsmannen att han aldrig sett en så bra "gammal" krypgrund innan.

Vill nu bygga ut huset längs med gaveln ca 60 kvm och funderade på om det blir enklast att fortsätta med krypgrund.

Om jag förstår rätt så är äldre krypgrunder problematiska om de är dåligt isolerade?

Vilken typ av isolerade grundbalkar är rekomenderade i dagsläget för att få en moden uteluftsventilerad krypgrund med minimal risk för fuktproblem?

Min gamla grund är byggd enbart av lecablock, så antar att det behövs någon balk av betong med ingjuten cellplast för en ny krypgrund?

En annledning till att jag vill ha krypgrund istället för en platta är att det ligger en massa rör nedgrävda i marken till en gäststuga där utbyggnaden ska ligga. Tycker det känns tryggare att de rören ligger i en krypgrund så de kan inspekteras istället för att gjuta in dem. Ska inte ha någon golvvärme heller, samt att det skulle krävas sprängning för en platta då det är bergigt.

Man bygger inte krypgrund idag längre då Boverkets krav säger att RF aldrig får överstiga 70% nånsin vilket inte går att garantera. Du bör istället kolla upp konceptet varmgrund istället så slipper du problem.

Redigerat:
Varmgrund ett bra alternativ till den lite enklare krypgrunden.

En krypgrund kan nå kritiska nivåer under korta tider på året men det behöver inte ställa till med problem. Man får säkra upp mot markfukt och markkyla med plast och exempelvis betongtäckmatta.

Skulle jag bygga en krypgrund idag hade jag valt att antingen gjuta eller mura den av leca med putsad utsida. Sen haft så lite organiskt material som möjligt. Exempelvis kört med nedsänkt bjälklag i muren och klätt det med fibercementskivor och haft det 100% lufttätt.

Det lyxigare alternativet är krypgrund med betongbjälklag om du verkligen vill ha krypgrund

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.