Hallå!

Tänker jag rätt här? :thinking:

Jag har grävt en grop som jag vill dränera men hittar inget vettigt dagvattenbrunnsrör. Det längsta jag sett är på Rinkaby Rör som är 3 meter långt. https://www.rinkabyror.se/artikel/brunn-svetsad-botten-455-3m-uhal-odel/
Jag skulle behöva ha ett rör som går 4 meter ner för att komma i botten. Dräneringen kommer att ligga på ca 3,5 meter.

Jag behöver 2 ingångar och evt. 1 utgång. Borrar jag sådana själv i röret om det inte finns det jag behöver? Vad är det för skillnad på In Situ manschett och anborrningsmanschett?

https://www.rinkabyror.se/artikel/in-situ-manschett-110/
https://www.rinkabyror.se/artikel/anborrningsmanschett-110-2/

Hur gör ni som är beroende av en elpump för att hålla torrt på fötterna i garage eller liknande? Jag är rädd att få översvämning och har tänkt mig en pump i botten och en efter kanske 50cm om den första går sönder. De ska vara matade ifrån två olika faser. MEN! Detta hjälper ju föga om strömmen går i hela fastigheten! :o

Busster

Om huset riskerar att förstöras av ett strömavbrott så kanske det vore bättre med en annan lösning än elektriska pumpar? Går det inte att leda bort vattnet på något sätt? Måste vattennivån vara 4 meter under markens?

useless useless skrev:
Om huset riskerar att förstöras av ett strömavbrott så kanske det vore bättre med en annan lösning än elektriska pumpar? Går det inte att leda bort vattnet på något sätt? Måste vattennivån vara 4 meter under markens?

Problemet är att det är grundvatten som måste dräneras. Tomten sluttar men för lite för att komma ner på den nivån.

Jag har funderat på att gräva en ränna. Men vattnet måste ändå pumpas bort i sluttampen.

Hittade just en tråd där man istället använt en vägtrumma och borrat egna hål för dränering och utlopp. Verkar vara en god idé.

Jag har en dränering under poolen men begriper inte vad det är för grunka/sandfång/pumpbrunn i botten. Den verkar ha lite större diameter än stigarröret, som är 400mm, vilket betyder att pumpen får plats ordentligt. Det bästa vore väl en vägtrumma på 600mm men de verkar så himla dyra. Hittade ett lock till en sådan vägtrumma i plast som bara det kostade över 3tkr.

Hur har du tänkt att gräva ner brunnen?
Har du tid så kan du ju gjuta egna brunnsringar eller en konstruktion i betong med jackon 200mm?

Ett annat knep kan vara att ha en bunt markrör 110 220 som du kopplar ihop för att komma ner på rätt nivå och bygga brunnen full bred bara översta biten så du får plats med pump

Jag hittade faktiskt en vägtrumma på 600 mm som jag ställer i gropen. Pumpen kommer att hänga ca 300 mm ifrån botten och sedan pumpa bort allt dräneringsvatten. :-)

Busster Busster skrev:
Hittade just en tråd där man istället använt en vägtrumma och borrat egna hål för dränering och utlopp. Verkar vara en god idé.

Jag har en dränering under poolen men begriper inte vad det är för grunka/sandfång/pumpbrunn i botten. Den verkar ha lite större diameter än stigarröret, som är 400mm, vilket betyder att pumpen får plats ordentligt. Det bästa vore väl en vägtrumma på 600mm men de verkar så himla dyra. Hittade ett lock till en sådan vägtrumma i plast som bara det kostade över 3tkr.
Ja men inte skall du använda vägtrummor till detta. De är konstruerade för att tåla höga laster och därför dyra.
https://www.betongfabriken.com/i/pdf/prislista.pdf
Använd t.ex lantbruksrör, det är oarmerade betongrör som är billiga.

• Gilla
Mymeris
  • Laddar…
Hittade ett billigt på Blocket!

Tänk bara på att om man tar väck grundvatten så sätter sig marken. Vet om ett hus i Uddevalla där Va arbeten i gatan ca 2,5 m djupt fått fastigheter mot gatan nu lutar ca 3 cm 15 år senare...
På grund av dränering har invallningen på vissa sällen vid Grundsvik sättsig ca 2 m
När man bygger på lera eller annan finkornig jord eller på dåligt packad sand blir det sättningar i marken. Sättningen är en process där vattnet trycks bort från mellanrummet mellan de små partiklarna i jorden, och gör att marken trycks ihop nedåt av husets tyngd. Sättningen är störst i början och kan pågå under lång tid, ibland 50 år eller mer.

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.