2 239 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Något att lägga på lerig mark för krypa på
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har krypgrund med lite fuktproblematik och måste hyggligt ofta ta mig in under huset för att kolla läget där nere. För att komma in där måste man krypa under en trä-altan och under den är det väldigt lerigt.
Föregående ägare har lagt in lite brädor och nån spånskiva att krypa på, men man blir rätt lerig ändå, och framförallt vill jag inte ha ruttnande trägrejer liggandes där under. Det kommer regn ner genom altanen så det blir väldigt blött även ovanifrån.
Vad är lämpligt? Jag vet inte vad det jag letar efter heter, så jag kan inte googla
Jag har krypgrund med lite fuktproblematik och måste hyggligt ofta ta mig in under huset för att kolla läget där nere. För att komma in där måste man krypa under en trä-altan och under den är det väldigt lerigt.
Föregående ägare har lagt in lite brädor och nån spånskiva att krypa på, men man blir rätt lerig ändå, och framförallt vill jag inte ha ruttnande trägrejer liggandes där under. Det kommer regn ner genom altanen så det blir väldigt blött även ovanifrån.
Vad är lämpligt? Jag vet inte vad det jag letar efter heter, så jag kan inte googla
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Bygg en bro av tryckt virke, eller lägg plattor till sommaren när det är torrare...
Markduk köp en vävd typ som är lite glatt på den lägger du stenar i ytterkant!LarsH42 skrev:
Hej!
Vad är lämpligt? Jag vet inte vad det jag letar efter heter, så jag kan inte googla![]()
Sedan använder du två skivor xps och kryper med hjälp av!
Vad består fuktproblemen av?
Ta dit en tork och åtgärda problemet för att krypa är inte en långsiktig lösning!!
Några bra saker som finns är tempstyrda ventiler
Du bör bara ventilera utrymmet när marken är varmare än lufttemperaturen och när det inte regnar dvs torrt i luften
Sedan kan du lägga en diffspärr för att stoppa fukt i kryputrymmet samt isolera grundmur inifrån
Då kommer utrymmet bli torrare
Fuktproblemen är värt en annan tråd
Men om ni absolut vill veta så står huset på berget och det rinner mycket vatten som sen fastnar i skrevor. Det sitter pumpar för att få bort vattnet & åldersbeständig plast för att hålla borta fukten från grunden och jag ska sätta in en termisk avfuktare (trygghetsvakt) också. Särskilt pumparna måste man hålla koll på så det inte blir en sjö där nere. Jag har vattenlarm med zwave där nere, men man är ändå nojig
Plus att jag måste ner där och stänga av/på vattnet på höst och vår, eftersom vi bara har sommarvatten.
Markduk + grus låter låter bra (alternativt tryckimpregnerade plankor, det är nog lite mindre elakt mot knäna)! Presenning går bort för det är tätt ovanifrån också, då blir det nog en pöl ovanpå som man måste krypa på...
Markduk + grus låter låter bra (alternativt tryckimpregnerade plankor, det är nog lite mindre elakt mot knäna)! Presenning går bort för det är tätt ovanifrån också, då blir det nog en pöl ovanpå som man måste krypa på...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
LarsH42 skrev:
Fuktproblemen är värt en annan trådMen om ni absolut vill veta så står huset på berget och det rinner mycket vatten som sen fastnar i skrevor. Det sitter pumpar för att få bort vattnet & åldersbeständig plast för att hålla borta fukten från grunden och jag ska sätta in en termisk avfuktare (trygghetsvakt) också. Särskilt pumparna måste man hålla koll på så det inte blir en sjö där nere. Jag har vattenlarm med zwave där nere, men man är ändå nojig
Plus att jag måste ner där och stänga av/på vattnet på höst och vår, eftersom vi bara har sommarvatten.
Markduk + grus låter låter bra (alternativt tryckimpregnerade plankor, det är nog lite mindre elakt mot knäna)! Presenning går bort för det är tätt ovanifrån också, då blir det nog en pöl ovanpå som man måste krypa på...[/QUOTE
Berget är svårt att fuktsäkra på snyggt sätt pump och vattenlarm låter bra!
Om det inte torkar upp trotts att du pumpar bort så skulle jag styra ventilationen samt lägga ut något skydd på hösten så att inte smältvattnet rinner in under huset utan avleds åt lämpligt håll
Vatten på av skulle jag flytta ut
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jo, lite blöt om knäna blir du nog. Får kolla väderprognosen och försöka krypa in när det är som torrast!
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Har lerproblem på tomten just nu pga dränering och jag använder platonmattor för att slippa leran. Hållbara och bra grepp. Bauhaus skänker just nu i stort sett bort en variant https://www.bauhaus.se/fuktsparr-fonda-universal-1-28x20m