P
Ska gjuta golv i två rum inomhus i början av nästa vecka, 14m2 vardera vardera rum.
Har beställt betongbil med pump och den betong leverantören rekommenderade och det blev C28/35-16 vibbfri VCT0.6.

Se bild för hur rummet ser ut, närmst i bild är det golv jag vill möta i höjd med den nya gjutningen.
Vi är två pers som ska göra det tänkte jag varav den ena har lite erfarenhet sedan tidigare men jag vill gärna veta mer själv hur vi ska lyckas med detta. Ska hyra en sloda tänkte jag.
Behöver jag även hyra en laser för att hamna rätt i höjd när vi tömmer ut med slangen eller kan det ev. räcka att måla på väggarna upp dit vi ska "fylla" på med betong till för att slutligen ta det med slodan?

Någon tyckte jag skulle montera avdragsbanor och stryka av mot men ska det verkligen behövas?

Det ska på ett parkettgolv ovanpå gjutningen sedan så det är ett jämnt underlag jag är ute efter.

Tacksam för många goda råd

• Ett rum under renovering med armeringsnät klart för gjutning av betonggolv och en arbetslampa på stativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gjuter med laser för att få höjden rätt i hela rummet. Så hyr en planlaser med mottagare som du fäster i rätt höjd på en asfaltsraka som du även använder för att dra betongen på plats. Tänk på att du ska ha en sloda för skb då den ser ut som ett rör.
Har du tänkt något på uttorkningen av betongen då du har en högt Vct- tal? Högt vct-tal innebär mera vatten i betongen och innebär längre uttorkningstid.

Redigerat:
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
Att rita, eller slå, på väggarna är en dålig idé. Hamnar du något över (vilket du kommer göra) så är markeringen borta.
Du behöver en laser för att få till rätt höjd, avdragningsbanor fungerar dåligt med SKB. Lite beroende på vilken sort, men likväl.

En raka, sloda samt komplett laser är vad du behöver. (Vilket ovan var inne på).

Sen vill jag påpeka att det heter VCT, ingenting annat. Då T:et står för just tal.

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
P
Tack för era svar

Ska ringa hyrfirma idag och boka:
*Komplett laser, det är planlaser med gjutfot jag söker korrekt?
*En raka, asfaltsraka?
*Sloda med rör i änden inte den med platta, för SKB betong

Hämtar prylarna dagen innan så man vet hur lasern fungerar.

Kollade några klipp på när de lägger ut SKB med slang.
Vi är två personer (ej erfarenhet av SKB och slang tidigare), underlättar det om jag fixar en till eller räcker det med vi två + han som kör pumpen? Har någon telnummer till någon som vill hjälpa till med denna gjutning så är jag intresserad men jag känner ingen så annars får vi göra så gott vi kan helt enkelt.

Angående VCT så är betongen jag skrev endast vad betongleverantören rekommenderade. Nu gör det dock inget om uttorkningstiden blir ännu längre jmf med annan betong. Efter denna gjutning så pausar jag detta projekt några månader.

P
Nu är det gjutet, gick fint. Det gick fint att stämma av höjderna när man använde lasern. Sloda hade hyrfirmorna här förresten inte den modellen med runt rör i änden så jag fick ta den vanliga platta slodan. Får gå ut med rätskivan när det bär och se hur man lyckats men det känns bra iaf.

P PåLandet skrev:
Nu är det gjutet, gick fint. Det gick fint att stämma av höjderna när man använde lasern. Sloda hade hyrfirmorna här förresten inte den modellen med runt rör i änden så jag fick ta den vanliga platta slodan. Får gå ut med rätskivan när det bär och se hur man lyckats men det känns bra iaf.
Har du råkat få någon liten svacka så finns det flytspackel man kan använda för att jämna ut.
Flytspackelsorten som klarar tunna lager kostar dock lite mer än standard flytspackel.

M mattoys skrev:
Har du råkat få någon liten svacka så finns det flytspackel man kan använda för att jämna ut.
Flytspackelsorten som klarar tunna lager kostar dock lite mer än standard flytspackel.
Kan du något märke i huvudet som klarar tunnare lager?

P Phasio skrev:
Kan du något märke i huvudet som klarar tunnare lager?
Har använt kiilto.

• Gilla
Phasio
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.