1 680 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
makadam vid vattenbrunn
Har grävt upp vid vattenbrunnen för att byta rör. Min fråga är om man ska lägga makadam runt brunnen efter man har lagt 1-3dm sand så att inte röret ska gå sönder?
Eller blir det tjäle ner i sanden om jag lägger makadam? Är på 1,4m höjd i Skåne där det står att man ska ha 0,8- 1,2m höjd på röret.
Eller blir det tjäle ner i sanden om jag lägger makadam? Är på 1,4m höjd i Skåne där det står att man ska ha 0,8- 1,2m höjd på röret.
Du bör snarare ha tätare material för att inte få ner ytvatten i brunnen. Jag la tillbaka de material jag grävde upp. Jag försökte undvika ytjord längre ner.
Det jag tänkte på var för inträngande vatten.
Om det kommer dagvatten in bryr jag mig inte så mycket om. Det är rätt klent med vatten i den. Skulle aldrig dragit nytt rör till den om det inte var så att inkommande kommunalt vattenledning gick genom brunnen och sedan ut till gatan. Nu var jag tvungen att gräva ny slang till de kommunala så när allt ändå var uppgrävt, kunde jag lika bra lägga ett nytt rör så att jag kan sätta en liten pump i källaren till att vattna gräs och blommor.
Men fryser det inte av att ha makadan över gruset så kanske det är bättre att ha makadam så det kan bli mer vatten? Eller man ska bara köra på det du skrev överst och lägga tillbaka all massa.
Men fryser det inte av att ha makadan över gruset så kanske det är bättre att ha makadam så det kan bli mer vatten? Eller man ska bara köra på det du skrev överst och lägga tillbaka all massa.
Klicka här för att svara