Det är fortfarande ingen som förklarat vad ett kapilärbrytande skikt gör för nytta under dräneringsrören.
Man kan ju räkna med att man har vatten upp till nederkant av dräneringsrören. Därmed så kommer ju isodränen/makadammen, om den ligger under den nivån vara helt vattenfylld... Dvs helt utan dränerande funktion.
 
sunnis
Du kanske på sikt kommer gräva ner dräneringsrören djupare.
 
L largab skrev:
Det är fortfarande ingen som förklarat vad ett kapilärbrytande skikt gör för nytta under dräneringsrören.
Man kan ju räkna med att man har vatten upp till nederkant av dräneringsrören. Därmed så kommer ju isodränen/makadammen, om den ligger under den nivån vara helt vattenfylld... Dvs helt utan dränerande funktion.
Om syftet är kapilärbrytande med det lagret du pratar om så är dränrören för grunt lagda.
 
L largab skrev:
Det är fortfarande ingen som förklarat vad ett kapilärbrytande skikt gör för nytta under dräneringsrören.
Man kan ju räkna med att man har vatten upp till nederkant av dräneringsrören. Därmed så kommer ju isodränen/makadammen, om den ligger under den nivån vara helt vattenfylld... Dvs helt utan dränerande funktion.
Ja och det är viktigt att du inte har vatten som kan hydrauliskt lyfta och knäcka betongplattan!
Dvs att lägga EPS under nivån för dräneringsrören är en risk för att du förstör konstruktionen och huset
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Lånar tråden lite med. Jag har precis bilat upp kanaler i ett rum i källaren för att lägga infällda isolerade vattenrör samt elrör(Vill inte ha rör i taket då vi ska göra om det till ett rum). Samt så har jag grävt upp ute för att lagt nytt inkommande vatten som jag har lagt i ett 50rör i källargolvet.
Nu läste jag denna tråden och jag själv hade bara tänkt gjuta igen hålet. Men är det någon idé i mitt fall att lägga isodrän i de kanalerna innan jag gjuter igen? Blir det i mitt fall någon skillnad med värmen?
Jag tänkte som sakta bara gjuta igen och sedan lägga Jape Ventgolv pga när jag mätte med min radonmätare var det ett värde i det rummet på 170 (godkänt är under 200 men ska helst vara under 100).
 
B byggarätt skrev:
Ja och det är viktigt att du inte har vatten som kan hydrauliskt lyfta och knäcka betongplattan!
Dvs att lägga EPS under nivån för dräneringsrören är en risk för att du förstör konstruktionen och huset
Tror risken är liten. Lyftkraften från vattnet är ju som mest 10N (enklare att säga 1 kg) per dm2 och dm isolering i vatten. Betongen väger ca 2.3kg per dm. Så betongen räcker att hålla emot lyftkraften.
 
L largab skrev:
Tror risken är liten. Lyftkraften från vattnet är ju som mest 10N (enklare att säga 1 kg) per dm2 och dm isolering i vatten. Betongen väger ca 2.3kg per dm. Så betongen räcker att hålla emot lyftkraften.
Är inte helt säker då du ofta har minst dubbel volym EPS oftast mer jämfört betong samt att newtons tredje lag medför att du får lyft i en ände hävstång
Sprickor uppstår av att det blir drag i plattan!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.