2 500 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Förbättra bef uppfart med markatta?
Hej,
Jag har en befintlig uppfart med ytskiktet singel. Direkt under singeln är det jord alternativt blandad jord och grus. Dessutom är tjockleken på singeln bara ett par cm på sina ställen. Detta innebär att en massa ogräs växer igenom singeln och det ser inte så trevligt ut.
Det innebär att jag skulle vilja lägga en markmatta för att förhindra detta.
Kan jag i detta fall räfsa bort singeln utjämna befintligt underlag, lägga markmatta och sedan fylla på med befintlig silad singel och nyinköpt för att få tillräcklig tjocklek på ytskiktet (räcker 5 cm)?
Jag förstår att det inte är enligt alla konstens regler men tänker att eftersom uppfarten legat i många har den redan satt sig vad den ska. Är det rimligt att tänka så?
Jag har en befintlig uppfart med ytskiktet singel. Direkt under singeln är det jord alternativt blandad jord och grus. Dessutom är tjockleken på singeln bara ett par cm på sina ställen. Detta innebär att en massa ogräs växer igenom singeln och det ser inte så trevligt ut.
Kan jag i detta fall räfsa bort singeln utjämna befintligt underlag, lägga markmatta och sedan fylla på med befintlig silad singel och nyinköpt för att få tillräcklig tjocklek på ytskiktet (räcker 5 cm)?
Jag förstår att det inte är enligt alla konstens regler men tänker att eftersom uppfarten legat i många har den redan satt sig vad den ska. Är det rimligt att tänka så?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Haha, ja jäkla automatkorrigeringar i mobilen, trodde jag hade ändrat alla.
Menar du geotextil/markduk med markmatta?A AnteBanteVinterVante skrev:Hej,
Det finns olika klasser, så se till att välja rätt klass, N2 borde funka för dig.
Endast 5 cm singel tror jag inte på, lägg markduk och minst 5 cm 0-18 grus under som du packar väl. Det är den lägsta nivån som jag tror har en chans att funka.
Har du tänkt kör bil rekommenderar jag att du har ett förstärkningslager mellan gruset och duken.
Här har du lite mer fakta hur man bygger:
https://www.ncc.se/ballast/bygg-med-ballast/garageinfart/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden