Hej, Vi köpte en tomt med en färdigbyggd infiltrations system där all gråvatten pumpas ifrån vårt nyblivna hus. Vi har bott i huset ca 2 år nu. Det jag vet är att grundvattnet är väldigt högt på tomten. Ca en meter under markytan under höst och vår samt en skiss hur installationen skulle göras.
Tror att jag har ett problem med infiltrationen pågrund utav att det sprutar vatten ur luftningsröret som har ett lock med hål på. Vattnet luktar illa så det är garanterat skit vatten. Tror nog inte det ska spruta ur detta rör men vad vet jag...
se bild 1,2
Ska man göra något åt detta eller löser det sig självt när grundvattnet sjunkit i nivå.
Enligt kopian jag fått av hur installationen är godkänd från kommun så tycker jag det är konstigt att vattnet ska samlas som ett magasin utan att ta vägen någonstans eller ser allt ok ut?
Enligt skiss kan också tilläggas att den så kallade fördelningsbrunnen finns inte, istället är det en pumpbrunn där med en utgående slang som pumpar vattnet till infiltrationen.
Företaget som utfärdade detta gjorde även en sluten tank som de ej förankrade väl så den flöt upp. samt använde jord/lera som återfyllnad runt ledningar på tomten samt två andra tomter som har problem med att det läcker in vatten i deras slutna tankar mm... Inget är hans fel och en väldans massa bortförklaringar, med andra ord, omöjlig att diskutera med. Han säger även att hans maskin är trasig så han kan inte hjälpa att göra om någonting... med alla fel han gjorts känns detta som ett jobb som måste göras om också...
Tacksam för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto