P
Hej,
Behöver lite mer plats och tänkte gjuta platta utanför snickeriet på ca 32m2 (ca4x8m). Min tanke är att gjuta direkt på stallbacken, den är ju uppgrusad ganska duktigt redan. Jag gjuter oisolerad platta, hela snickeriet är uppbyggt på oisolerad platta, funkar utmärkt. Alltså, bara raka av det slätt, padda en omgång och ev byggplast. Sedan en enkel lokal på detta, pulpettak, port i gaveln. Ena långsidan är alltså befintlig vägg på snickeriet. Tankar om det?

P
Det är materialintag via porten, skivbuntar ca 2500kg. Dessa flyttas med palldragare inne i snickeriet, mkt punktlaster. Om man gjuter ca 20 cm tjock platta, kan man skippa kantbalk då?

Vad är vinsten i att göra allt 20cm?
Jag hade kastat i 10cm Cellplast i mitten och på så sätt fått kantbalk där du lägger 2x10mm järn. Typ 8150 nät på hela.
Att köra 20cm på hela känns som onödiga pengar.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
P
J JKrister skrev:
Vad är vinsten i att göra allt 20cm?
Jag hade kastat i 10cm Cellplast i mitten och på så sätt fått kantbalk där du lägger 2x10mm järn. Typ 8150 nät på hela.
Att köra 20cm på hela känns som onödiga pengar.
Nja, mest för att det är enkelt. 30m2 markisolering är ju inte heller gratis och det är mer jobb. Men, det är klart man får ju lite isolering iaf.

1000kr/kbm för Cellplast och 3000kr/kbm för betong men ja 10cm Cellplast gör inte golvet varmt.

Är verkligen ingen expert på betong men dubbel tjocklek ger inte dubbel styrka utan det är armeringen som gör det stadigt.

P
Nej, vem är det;)? 3" för betong? Jag betalar ca 1100+moms från Thomas betong. Nej det är inte lätt med sånt här, samtidigt är det ingen villaplatta. Jag har bara gjutit inuti ladan förut, betydligt enklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.