Hej
Ska sätta igång med ett bygge av en maskinhall. I min kommun så får man ej dra avloppet utan oljeavskiljare. Fick tipps av kommunen att bygga en sluten låda /kärl där eventuellt smältvatten mm far ner i. Har aldrig sett något sådant. Är det någon här som gjort något liknande som kan ta en bild?
Tack på förhand
 
2 2hjul skrev:
Hej
Ska sätta igång med ett bygge av en maskinhall. I min kommun så får man ej dra avloppet utan oljeavskiljare. Fick tipps av kommunen att bygga en sluten låda /kärl där eventuellt smältvatten mm far ner i. Har aldrig sett något sådant. Är det någon här som gjort något liknande som kan ta en bild?
Tack på förhand
Hej sitter med exakt samma situation. Byggmax bla har något som heter markrör 1meter. De går att koppla ihop med varandra. De är förberedda för att koppla till utgående rör men det måste ;) man ju inte göra.
 
Här är några bilder på hur man enkelt gör det själv. :)
Schematisk illustration av en oljeavskiljares funktion med slamavskiljning, oljeavskiljning och utlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över en fettskiljare med markerade komponenter och flödesriktningar, visar delning av fett och slam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en automatisk avstängningsventil i tre olika lägen: normalt, halvt oljeskikt och max oljelagerkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar för den Busster. Enkelt vet jag inte men jag ska in till byggnämnden imorgon och då ska jag ta med mig din principskiss. Problemet jag kan se är att byggnämnden inte styr, det är tydligen miljönämnden. Vi får väl se.
 
Kanon! (y)

Principen är ju relativt enkel. Posta deras utlåtande sedan så får vi en riktlinje här! :D
 
Det byggnadsnämnden syftar på är en golvränna i betong som inte har något utlopp.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det byggnadsnämnden syftar på är en golvränna i betong som inte har något utlopp.
Det tror jag inte alls. Vid samtal med bygghandläggare om oljeavskiljare blev jag väldigt tydligt hänvisad till handläggare på miljönämnden. Dennes förslag var att bygga en ränna utan avlopp. Allt annat var förenat med stor kostnad för mig. Följaktligen släppte jag frågan där och då. Skissen i ovan inlägg är därför intressant.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Det tror jag inte alls. Vid samtal med bygghandläggare om oljeavskiljare blev jag väldigt tydligt hänvisad till handläggare på miljönämnden. Dennes förslag var att bygga en ränna utan avlopp. Allt annat var förenat med stor kostnad för mig. Följaktligen släppte jag frågan där och då. Skissen i ovan inlägg är därför intressant.
Det du ser på skisserna är en oljeavskiljare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.