Hejsan.

Jag har funderat och sökt efter ett svar på mitt problem utan framgång. Så hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Vi har i samband med lite markarbete bestämt oss för att snygga till längs med grannens häck vid uppfarten. Idag ligger där en stenrad med knäcksten som har skjutits ut mot min sida efter att grannen föryngrade sin häck (syrenhäck som sköt nya jordskott) och dekorsten längs stödremsan. Tanken är att vi ska lägga en rak stenrad med mursten.

Min fundering är nu då hur jag ska göra markarbetet för att stenen inte ska flyttas ut igen om några år. Dessutom vill jag samtidigt hindra grannens häck från att komma upp på andra sidan, där vi har dekorsten. Vi har god relation med grannen och fått ok på att riva lite i häcken om nödvändigt. ;) Kommer flytta ut stenraden 5 - 10 cm för att inte riskera att förstöra den.

Min tanke var att göra en grundläggning som man gör en stödmur. Dvs. 0-32 ca 10cm, 5cm cement och sen knacka ner stenen ett par centimeter i den. Alternativt att man tar och gräver ner en sten och sedan limmar stenar ovanpå. Vill helst inte ha lägre än 1 murstens höjd. Men är rädd att det här är överkurs?
Sen undrade jag om man kunde lägga stenen längs med lutningen eller om man ska försöka uppnå helt horisontell mur.

Tack på förhand!

• Stenrad längs en uppfart brevid en syrenhäck som ser ut att ha skjutit ut stenarna mot asfalten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

När du grundlägger så ska du slå ner min 12 mm armeringsjärn ca 40-50cm djupt med 0,5 m mellan som stöd att muren inte ska flytta sig i sidled , graven ska vara så bred att du kan gjuta betong på båda sidor om plattor/eller annat som bli mur, Gjuts i ett stycke, så i med betong ( bäst med ca 10 cm tjockt ) och järn, sen dit med murstenen och betong på in och utsida, då ligger stenen i en gop av betong och kan inte flytta sig. Kanske någon form av platon eller annat som går ner en bit på häcksidan för att stoppa ev, rötter. Med lite fantasi så får du ihop det

• Gilla
Citro
  • Laddar…
Det är svårt att ta livet av en syrenhäck så du bör kunna kapa rötterna i din trädgårdssida utan att förstöra häcken.

En sådan häck borde naturligtvis ha placerats en bra bit in i grannens trädgård men det är bra att ni ändå kan prata om lösningar.

• Gilla
Citro och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Men kapar man mycket rötter bör det kombineras med att man beskär häcken så att det inte blir så kraftig obalans så att många grenar dör.

• Gilla
Citro
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När du grundlägger så ska du slå ner min 12 mm armeringsjärn ca 40-50cm djupt med 0,5 m mellan som stöd att muren inte ska flytta sig i sidled , graven ska vara så bred att du kan gjuta betong på båda sidor om plattor/eller annat som bli mur, Gjuts i ett stycke, så i med betong ( bäst med ca 10 cm tjockt ) och järn, sen dit med murstenen och betong på in och utsida, då ligger stenen i en gop av betong och kan inte flytta sig...
Ok! Tack för tipset.
Då blir det till och med lite mer seriöst än jag trodde. Ska man förankra armeringen i betongen en bit, alltså bocka den. Eller tror du det räcker om man bara låter den sticka upp ca 5cm?

BirgitS BirgitS skrev:
Men kapar man mycket rötter bör det kombineras med att man beskär häcken så att det inte blir så kraftig obalans så att många grenar dör.
Tänkte mig att jag gräver ner något i vägen för de rotskott som bildas när man är på och klipper i häcken. De brukar ju inte leta sig djupare än ca 10 - 20 cm som jag förstått det. Djupare rötter tänker jag redan är så pass etablerade att de inte kommer slå nya häckar? Men är ingen expert i området. Tänkte inte gå djupare än själva grundläggningen av muren, alltså ca 30 - 40 cm.
Skulle några grenar dö så får den stå lite gles i väntan på att den återhämtar sig. :)

Slå ner en massa armeringsjärn på en exakt rak linje, ta sen och svetsa fast ett fett plattjärn som kant istället.

C Citro skrev:
Eller tror du det räcker om man bara låter den sticka upp ca 5cm
Det är alltid bäst att göra ett litet veck och nöja ett järn mellan dom, men fungerar ändå bra, järnen i backen ska bara hålla emot så botten inte flyttar si i sid p,g,a jordtrycket som blir på baksidan muren. Det är även bra att sätta en platon eller annat på baksidan och lite och lite kross upp till ca 5 cm från överkant jord,allt för att det ska frysa fukt/vatten bakom muren. Det är tjälen som fäller alla murar, det kan ta lite tid från 2 - 10 år men dom fäller i framtiden,klar ju lägre muren är desto längre tid tar det. Bara till att hålla ögonen öppna när går eller kör bil så kan du se att många murar lutar utåt

• Gilla
Citro
  • Laddar…
Tack för tipsen! Har fått en bra bild på vad som behöver göras. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.