Vad har egentligen hänt med priset på betong - eller har jag missat något!

Alla tips om betongleverantörer med mer humana priser emottages med oerhörd tacksamhet!
Jag har ringt och mailat för att få en beställning på 6m3 betong i ett lass till 20 min. N Åkersberga. Det jag bett om är, minst, K30 själkompakterande (SKB) som ska pumpas max 15 - 17 meter. Räcker med liten pump. Även om vintern låter vänta på sig måste jag vintersäkra lasten eftersom det stundom är minusgrader.
Får ett par månader sedan fick jag några offerter (som jag då tyckte var saftiga) på ca 24 000 kr ink. moms på K28/35 8 SF1. Detta är alltså en betong som har en hållfasthet som är bättre än K30 med max stenstorlek på 8mm och flyttbarhet SF1- om jag tolkar allt rätt.
I fredags ringde jag runt lite igen och fick offert enl. nedan.
Är inte det här vväääääldigt dyyyyrt?
Har jag missat något? Är betong det nya flytande guldet?
Det skulle vara toppen om jag kunde få fylla mina skalblock med betong - men någonstans går ju smärtgränsen för vad det får kosta.
Någon som har svaret på varför det blivit så dyrt eller har jag missat något? Är det en så liten affär att man inte vill leverera? 
Busster
Alla tips om betongleverantörer med mer humana priser emottages med oerhörd tacksamhet!
Jag har ringt och mailat för att få en beställning på 6m3 betong i ett lass till 20 min. N Åkersberga. Det jag bett om är, minst, K30 själkompakterande (SKB) som ska pumpas max 15 - 17 meter. Räcker med liten pump. Även om vintern låter vänta på sig måste jag vintersäkra lasten eftersom det stundom är minusgrader.
Får ett par månader sedan fick jag några offerter (som jag då tyckte var saftiga) på ca 24 000 kr ink. moms på K28/35 8 SF1. Detta är alltså en betong som har en hållfasthet som är bättre än K30 med max stenstorlek på 8mm och flyttbarhet SF1- om jag tolkar allt rätt.
I fredags ringde jag runt lite igen och fick offert enl. nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte det här vväääääldigt dyyyyrt?
Det skulle vara toppen om jag kunde få fylla mina skalblock med betong - men någonstans går ju smärtgränsen för vad det får kosta.
Busster
C C.Lundin skrev:
Transporten är drygt 30 minuter. Varför är pumpen så dyr? Har också hört att jag förlorar ca 300l på att pumpa men det är dessvärre enda möjligheten.
Uppställningskostnad är det alltid, större pumpar kostar 50-60k bara för uppställning.Busster skrev:
Jag begriper inte heller transportkostnaden som sagt. Det brukar ingå transport samt oftast 30 min lossningstid per bil.
Du hade kunnat fråga på pump från annan aktör och bara låta Swerock(i det här fallet) bara leverera betongen.
C C.Lundin skrev:Uppställningskostnad är det alltid, större pumpar kostar 50-60k bara för uppställning.
Jag begriper inte heller transportkostnaden som sagt. Det brukar ingå transport samt oftast 30 min lossningstid per bil.
Du hade kunnat fråga på pump från annan aktör och bara låta Swerock(i det här fallet) bara leverera betongen.
Det ska jag kolla!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Har du kollat med ex Thomas eller Luja?
Bästa svaret
Nej, det gör det inte. Jag betalar 7000 kr exkl. moms för uppställning av 56m pump (största de har) på jobbet. Uppställning av en mindre pump runt hälften. Transport ingår aldrig utan avgörs av sträckan. Brukar starta på 200 exkl. moms för sträckor under 10 km. 30 min lossningstid brukar dock vara standard.C C.Lundin skrev:Uppställningskostnad är det alltid, större pumpar kostar 50-60k bara för uppställning.
Jag pumpade samma betong hemma innan jul (Sweexp50 C28/35, dmax 8 SKB) och betalade 780 exkl. moms per kubik för betongen. Det är dock samma priser jag har på jobbet (gjuter några tusen kubik om året).
Visa gärna urklipp på era listpriser i kontraktet där ni betalar så lite för att ställa upp pumpar, det finns ingen chans att ni förhandlat till er så bra priser.F falkn skrev:Nej, det gör det inte. Jag betalar 7000 kr exkl. moms för uppställning av 56m pump (största de har) på jobbet. Uppställning av en mindre pump runt hälften. Transport ingår aldrig utan avgörs av sträckan. Brukar starta på 200 exkl. moms för sträckor under 10 km. 30 min lossningstid brukar dock vara standard.
Jag pumpade samma betong hemma innan jul (Sweexp50 C28/35, dmax 8 SKB) och betalade 780 exkl. moms per kubik för betongen. Det är dock samma priser jag har på jobbet (gjuter några tusen kubik om året).
Konstigt dock att ni går med på att betala transport, det gör vi aldrig.
Edit: Syftar du förresten bara på grundavgiften för utkörning av pump? I.s.f. skulle jag kunna tänka mig att dina siffror stämmer bättre.
Redigerat:
F falkn skrev:Nej, det gör det inte. Jag betalar 7000 kr exkl. moms för uppställning av 56m pump (största de har) på jobbet. Uppställning av en mindre pump runt hälften. Transport ingår aldrig utan avgörs av sträckan. Brukar starta på 200 exkl. moms för sträckor under 10 km. 30 min lossningstid brukar dock vara standard.
Ja men se där! Det är dessa priser jag hade i minnet när jag började shoppa runt.
kan jag boka via Dig?
Ja, precis som jag skrev. Sedan kostar den i timmen samt per pumpad kubik. Du skrev ju också uppställning.C C.Lundin skrev:Visa gärna urklipp på era listpriser i kontraktet där ni betalar så lite för att ställa upp pumpar, det finns ingen chans att ni förhandlat till er så bra priser.
Konstigt dock att ni går med på att betala transport, det gör vi aldrig.
Edit: Syftar du förresten bara på grundavgiften för utkörning av pump? I.s.f. skulle jag kunna tänka mig att dina siffror stämmer bättre.
Kan ju såklart inte lägga upp urklipp från vår prislista här. Sekretessbelagt.
Ang. transporten är det väl rimligt att betala transporten separat. Jag vill ju gärna gynnas av att bygga nära fabriken. Du betalar ju såklart också för transport, men det är antagligen inbakat i priset. Redovisa du vad du betalar för betongen ovan så kan vi ju se?
mowatom skrev:
Det låter rimligt! Problemet är väl att minipumpen med maxipriset kostar ca 10 tkr plus moms. Måste leta lite mer efter billigare pump! Och! Även om jag ska pumpa en timme är det stor skillnad på 11 tkr och 25 tkr plus moms!
Klicka här för att svara