Medlem
· Uppsala län
· 6 inlägg
Första inlägget på byggahus.se som verkar vara ett toppenställe att få bra svar på.
Vi ska till att putsa vår grund på den gamla delen av huset, där vi satt frigolit mot den gamla torpargrunden för att få ut kanten så den hamnar i våg med nya gjutna betongplattan och för kunna få en snygg rak grund runt hela huset att måla.
Undrar nu vad jag bör putsa med på frigoliten för att det ska fästa ordentligt? Bör jag använda nät? Någon tipsade om att blanda kakelmix och putsa med? Behöver er råd och hjälp.
Nedan en bild på hur det ser ut i dagsläget.
Vi ska till att putsa vår grund på den gamla delen av huset, där vi satt frigolit mot den gamla torpargrunden för att få ut kanten så den hamnar i våg med nya gjutna betongplattan och för kunna få en snygg rak grund runt hela huset att måla.
Undrar nu vad jag bör putsa med på frigoliten för att det ska fästa ordentligt? Bör jag använda nät? Någon tipsade om att blanda kakelmix och putsa med? Behöver er råd och hjälp.
Nedan en bild på hur det ser ut i dagsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag har för mig att det ska vara fiberarmerat bruk till cellplast. Ring Weber., Finja eller Combimix och fråga.
Dom har alla en väldigt bra support som gärna svarar på frågor även från privatpersoner.
Fredrik
Jag har för mig att det ska vara fiberarmerat bruk till cellplast. Ring Weber., Finja eller Combimix och fråga.
Dom har alla en väldigt bra support som gärna svarar på frågor även från privatpersoner.
Fredrik
Jag har inget långtidstest än, men jag har provat lite olika kombinationer; putsbruk c med nät på xps cellplast, putsbruk c med nät på Byggmax spårade putsskiva, och glasfiberarmerat putsbruk med nät på Byggmax spårade putsskiva. Min första bedömning är att det första fungerade sämst (många ytsprickor), och det sista fungerade bäst (men var också kletigast att arbeta med, och mer än dubbelt så dyrt som putsbruk c.)
Medlem
· Uppsala län
· 6 inlägg
Tack för svar.
Behöver jag putsa hela frigolitskivan eller räcker det att jag putsar den del som ska vara synlig och några centimeter under makadamens kant?
Behöver jag putsa hela frigolitskivan eller räcker det att jag putsar den del som ska vara synlig och några centimeter under makadamens kant?
Hej,
Du ska köra med ett fiberputs på frigoliten som helst förstärks med ett glasfibernät.
Använd tex Weber EF260 som är ett sockel bruk.
Jag skulle putsa hela skivan men å andra sidan så tar jag inte alltid de enklaste lösningarna
/Peter
Du ska köra med ett fiberputs på frigoliten som helst förstärks med ett glasfibernät.
Använd tex Weber EF260 som är ett sockel bruk.
Jag skulle putsa hela skivan men å andra sidan så tar jag inte alltid de enklaste lösningarna
/Peter
Är i samma situation o undrar hur blev det med er ? Gärna höra från er o ta i inspiration. Så här ser ut vår husgrund med förhöjd leca o vi vill isolera det med eps frigolit och putsa. Hur ska vi göra det med rätt sätt tanke med vatten avrundning, rätt luftning, o.s.v o m.m.. Tackar.
Klicka här för att svara