Ska dra in fiber och tänkte dra genom krypgrunden till källaren på andra sidan huset. Vill inte gräva runt huset för det finns en chans att det blir utbyggnad och det blir långt att gräva.

Det här kan vara en dum fråga men är det något att tänka på gällande rörklamrar eller fästen när man fäster i en krypgrund? Fästa i bjälklaget eller själva väggen/muren?

Tänkte dra något sådant här flexrör. Sen ska jag ju borra ett hål i väggen in i krypgrunden. Är det rekommenderat att dra flexröret hela vägen i ett stycke från utsidan hela vägen genom krypgrunden? Eller en liten rörbit bara genom väggen som isoleras lite mer och sedan ett till rör resten av vägen? Hur isolerar jag runt flexröret? Borde jag dra något annat än flexrör? Rekommenderad dimension på röret? Är ungefär 10-15 meter att dra beroende på hur man drar.
https://www.byggmax.se/flexrör-p296...f246MApRVmDi2ckYJ-HFGvDP3L5hmchwaApU9EALw_wcB

Bifogar ett par bilder på hur krypgrunden ser ut idag. Väldigt rörigt med kablar och här verkar ju de som gjort detta gått bananas och dragit hur som helst.

Röriga kablar och rör på en krypgrunds golv under träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörklämmor monterade på träbjälklaget i en krypgrund med synlig murad vägg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får du inte en fiberslang levererad av fiberleverantören?
De fibertyper jag dragit hade aldrig gått att få igenom en flexslang iaf. Och jag kan inte tänka mig nått skäl till att dra fiberns slang inne i ett flexrör heller.
Klamra den direkt i trossbotten bara.

Tack för svaret. Som jag förstod det får jag en bit slang som skall dras från hus till tomtgräns men jag tänkte att det var mest för utomhusbruk. Han som var här från elbolaget som drar in det föreslog typ vp-rör.

Jag fick en liten bit flexslang också för att dra genom husväggen för han sa att de flesta bara drar naken kabel. Om jag får mer fiberslang som jag kan dra genom krypgrund eller köpa själv kan jag dra kabeln genom fiberslang själv för jag är ganska säker på att de bara blåser till skarvdosan som sitter på husväggen där jag går in i krypgrunden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.