Hej
Jag har carport och garageuppfarten total 155kvm och 50%grus sen 40 år sedan 50% gräs.
Enligt uppgift och offert som jag fått av ncc före året skulle kosta förarbete och asfaltering 79999kr inkluderar moms..
Före veckan fick offert av lokal firma 123000kr inkluderar moms.. Priset har gått upp rejält enligt de är svaga kronor..
Skulle de blir stenläggning då kostar det 166000kr inkluderar..
Så asfaltering pris ligger ca 800kr kvm och stensättning kostar ca 1100kr kvm
Vilket av de skulle ni vilja ha.. Asfaltering eller stensättning??
Är de priset rimligt??

Asfaltering är vansinnigt dyrt ja. Detta har hindrat mig hittills från att asfaltera gårdsplanen, som är i skriande behov av sådan behandling.

Ofta är det underarbetet som får taxametern att snurra. Ju mer av detta man kan göra själv, desto bättre.

Ett alternativ är markbetong. Både aningen mindre kostsamt och med stora möjligheter att sätta personlig prägel.

Asfalten innebär lite mindre underhåll då det normalt sett inte växer ogräs i det men plattor eller smågatsten är lättare att underhålla själv om det skulle bli sättningar eller hjulspår.

Personligen hade jag valt asfalt och då lagt lite tjockare än vad det brukar läggas på infarter.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Många tycker att marksten är snyggare och kan höja husets värde. Därtill är det enklare om man vill göra några smärre justeringar framöver.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Finns inget i asfalten som skulle motivera en höjning från förra året med 50%. Bitumen har blivit dyrare (ca 20%) men står ju bara för en del av kvm-kostnaden.

Be NCC uppdatera sin offert, de har ju redan räknat på jobbet en gång.

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Om det bara är asfaltering i göteborg tar vännen 170kr/m2.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Dessvärre bor man i Örebro..

R Rolle85 skrev:
Det var billigt.... jag bor i Göteborg (nästan...) :oops:

Funderar köra asfaltering.. Om inte nån i närheten av Örebro som vill mot betalning.. För lägga stenar.

Gräsarmering?

R Rolle85 skrev:
@Rolle85 , jag har PM dig gällande detta....

Är de dyrt med mönster betong? Är de nån som vet.. Som sagt bor i Örebro

T Tohan skrev:
Är de dyrt med mönster betong? Är de nån som vet.. Som sagt bor i Örebro
Beror väl på. Det hamnar ungefär i samma prisklass som stenläggning. Däremot är det svårare att hitta folk som är duktiga på mönsterbetong än att hitta duktiga stensättare.

Men mönsterbetong blir ofta bättre samt att du slipper allt vad fogar heter.

C C.Lundin skrev:
Beror väl på. Det hamnar ungefär i samma prisklass som stenläggning. Däremot är det svårare att hitta folk som är duktiga på mönsterbetong än att hitta duktiga stensättare.

Men mönsterbetong blir ofta bättre samt att du slipper allt vad fogar heter.
Känner du eller vet du vilka som håller på med mönster betong och sån?

T Tohan skrev:
Känner du eller vet du vilka som håller på med mönster betong och sån?
Gjutare håller på med det då och då, även om få gör det på daglig basis. Örebro är helt fel del i landet för att jag ska kunna rekommendera några.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.