Jag är helt oerfaren inom gjutning men tänkte prova att gjuta en liten platta under markstativet till den beställda luft/luft-värmepumpen. Syftet är dels att få den att stå plant och fint, dels att få bort en del av kondensvattnet. Jag tänkte gräva lite och försöka få ner ett par rör att gjuta i och sedan göra en ram för att få en ram runt själva plattan.
- Hur gör jag enklast för att få till en bortledning av vattnet? Räcker det med 50 mm PP-rör? Jag har inte så mycket jord på berget där jag vill leda iväg vattnet och vill helst inte ha för tjockt rör. Hur gjuter jag in röret i plattan? Helst skulle jag vilja ha någon form av nät, typ som en liten golvbrunn, för att slippa få ner löv och skräp.
- Hur gör jag för att få ett litet fall mot röret? Drar man det helt enkelt med en planka när betongen håller på att stelna?
- Andra tips och idéer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske inget som går att tillämpa hos dig men...A Alice B skrev:
Vi har ställt vår LLVP på två "trädgårdsplattor" 40x40cm, som ligger i "gruset runt huset"
Och kondens? Har knappt sett något vatten droppa ner, men visst det växer lite mossa på den ena betongplattan.
Mer har det alltså inte behövts här hos oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ganska mycket lättare ut med två plattor än massor av gjutning och dränering! 
Jag har förstått det som att det blir en del vatten - är det någon annan som har synpunkter/erfarenheter? Behövs det avledning av vattnet eller räcker det med ett par trädgårdsplattor och lite grus?
Jag har förstått det som att det blir en del vatten - är det någon annan som har synpunkter/erfarenheter? Behövs det avledning av vattnet eller räcker det med ett par trädgårdsplattor och lite grus?
Brukar ju annars finnas tråg i plåt eller plast som monteras på stativet under pumpen. Vi har ett sådant med lätt trattform där man sedan kan ansluta ett avledningsrör om man vill
Föregående ägare av vårt hus gjorde alltid det lilla extra så han har borrat sig in i grunden och dragit ett plaströr genom bastun, ut i relaxen och ner i en golvbrunn. Plaströret, som går uppe längs taket i bastun, har dessutom deformerats av värmen och hänger nu som en liten hängbro. Snyggt? Nej. Letar det någonsin något vatten ner till golvbrunnen? Nej
Föregående ägare av vårt hus gjorde alltid det lilla extra så han har borrat sig in i grunden och dragit ett plaströr genom bastun, ut i relaxen och ner i en golvbrunn. Plaströret, som går uppe längs taket i bastun, har dessutom deformerats av värmen och hänger nu som en liten hängbro. Snyggt? Nej. Letar det någonsin något vatten ner till golvbrunnen? Nej
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Man kan ju köra denna variant som jag kört. 4st betongplattor som pumpen står på, sedan två "skoställ" i hårdplast från Granngården. Vattnet leds bort ca 2 meter från husgrunden. Funkat felfritt i ett år ganska exakt nu.
Oj. Det är många liter per dag skulle jag säga! Det är mycket nog för att jag aldrig skulle låta det rinna mot husgrunden hur som helst!A Alice B skrev:
Vet att jag för försökte med 5 liters baljor ett tag i början och dem var överfulla på en dag.
Det med vatten som rinner vid avfrostning är helt beroende i vilken ända av landet ni bor, sen vid minusgrader kommer dränvattnet att frysa under VP och med lite otur så bygger det upp en isvall som kan bli så stor att den täpper till helt under VP och då kan inte vattnet rinna bort , inget kul att spetta i kärnis. Lite utanför er fråga
Hur som helst rekommenderar man att man leder bort vattnet från husgrunden. Sen är det såklart olika mängder men i uppland är det inte ovanligt att få dem mängderna jag pratar om.J jonaserik skrev:Det med vatten som rinner vid avfrostning är helt beroende i vilken ända av landet ni bor, sen vid minusgrader kommer dränvattnet att frysa under VP och med lite otur så bygger det upp en isvall som kan bli så stor att den täpper till helt under VP och då kan inte vattnet rinna bort , inget kul att spetta i kärnis. Lite utanför er fråga
Finns ju sådan där dropp-plattor i plåt att montera under pumpen. Håller helt och hållet med om att leda bort vattnet från husgrunden.
https://quickparts.se/droppskaal-42...HKvqVJNxwPbSao2ndVQN3of2w_0ciyigaApqzEALw_wcB
https://quickparts.se/droppskaal-42...HKvqVJNxwPbSao2ndVQN3of2w_0ciyigaApqzEALw_wcB
Klicka här för att svara

