1 988 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sandig puts?
Håller på att ta bort plastfärg från källarväggar. Använder biltemas färgborttagningsmedel. Bakom färgen verkar det sitta kalkputs.
Problemet är att färgen sitter hårt som tusan, vilket ju antyder att väggen mår bra. Men, tar jag en vanlig mjuk borste och borstar putsen (efter att ha fått bort färgen) så kommer det mycket damm / fint sand, oavsett hur länge jag håller på.
Den gamla färgen satt ju fint, men varför är putsen ändå så sandig? Läste någonstans att om jag primar innan så lösdr det problemet.
Åsikter?
Problemet är att färgen sitter hårt som tusan, vilket ju antyder att väggen mår bra. Men, tar jag en vanlig mjuk borste och borstar putsen (efter att ha fått bort färgen) så kommer det mycket damm / fint sand, oavsett hur länge jag håller på.
Den gamla färgen satt ju fint, men varför är putsen ändå så sandig? Läste någonstans att om jag primar innan så lösdr det problemet.
Åsikter?
Kalkputs har väl den egenskapen att den färgar och dammar av sig?
Det råder delade meningar om det. Jag har målat kalkputs med silikatfärg utan primer och det har gått bra. I teorin kan det bli sprickbildningar och det kanske inte är så viktigt i en källare.
Tack för svaren 
Innan jag primar/målar så behöver jag spackla eller putsa ojämnheter, vilken typ av spackel eller puts bör jag använda? Finns det kalkputs att köpa, heter det kalkbruk?
Egentligen hade det varit bäst med renoveringstapet eller någon tjock silikatfärg då jag helst vill ha en helt slät yta.
Eller så får jag bredspacka allt med kalkputs, men då får jag ta in hjälp.
Tänker jag rätt? Finns det någon kalkputs som är finkornig dvs ger slät yta?
Innan jag primar/målar så behöver jag spackla eller putsa ojämnheter, vilken typ av spackel eller puts bör jag använda? Finns det kalkputs att köpa, heter det kalkbruk?
Egentligen hade det varit bäst med renoveringstapet eller någon tjock silikatfärg då jag helst vill ha en helt slät yta.
Eller så får jag bredspacka allt med kalkputs, men då får jag ta in hjälp.
Tänker jag rätt? Finns det någon kalkputs som är finkornig dvs ger slät yta?
Klicka här för att svara